Pressinbjudan till Scanautomatic och ProcessTeknik 26-28 oktober Svenska Mässan, Göteborg

Välkommen till Scanautomatic och ProcessTeknik – svensk och skandinavisk industris nya kompletta mötesplats för industri- och verkstadsautomation, processautomation, robotsystem, komponenter, styrsystem och processteknisk utrustning. Det är första gången mässorna går samtidigt och beslutet har mötts mycket positivt från industrin. Det stora intresset från industrin, oavsett bransch, tyder på att man inser vilka synergieffekter det finns.

ProcessTeknik & Scanautomatic tar ett samlat grepp inför framtiden och utnyttjar branschens självklara mötesplats genom att arrangera en Rekryteringsdag på mässan.
Vi vill på Rekryteringsdagen ge ungdomar tillfälle att se vilka arbetsmöjligheter som finns inom industrin, samt bättre insikt i hur ett arbete inom industrin ser ut idag. Vi arrangerar även en tjejlunch för flickor i åk 9. Vid lunchen träffar de tjejer från tekniska högskolor och kvinnor som idag arbetar med teknik. Vi hoppas på detta sätt stimulera flera flickor att välja tekniska utbildningar.

Scanautomaticpriset delas ut under mässan, ett pris som beslutas av prisjuryn och ett pris som mässbesökarna får rösta fram. Priserna tilldelas de mest innovativa produkterna bland de anmälda bidragen. Vid bedömningen kommer juryn att ta särskild hänsyn till produkternas egenskaper ur ett miljö- och hållbarhetsperspektiv. Juryn beaktar även möjligheten att dela ut hedersomnämnanden till intressanta produkter som man finner värda extra uppmärksamhet.
Prisutdelningen sker på Living Room på Gothia Towers, onsdagen den 27 okt kl 17.30

Det nyinstiftade priset Automation Student 2010 för bästa automationsrelaterade examensarbete delas ut av Automation Region på scenen tisdagen den 26 okt kl 14.00

Pressprogram tisdag 26 oktober
Stor Invigning vid Stora Scenen 11.00-11.45
Direkt därefter pressvandring till några av de utställande företagen som har världsnyheter och lanseringar på mässan.
Gemensam lunch för de som önskar.

Anmälan senast 25 oktober 2010
till Pia Nyzell pia.nyzell@svenskamassan.se Tel 031-708 80 83

Ackreditering kan göras till press@svenskamassan.se

För mer information om mässorna www.processteknik.info och www.scanautomatic.se

Presscenter
Till vårt presscenter kommer du lättast via huvudentrén på
Mässans gata 20. I presscentret finns skrivplatser, PC, telefoner, fax och kopieringsmaskin. Här finns också pressmaterial från utställarna. Telefon till pressrummet: 031-708 85 50.
Behöver du fotografhjälp kan vi rekommendera Jorma Valkonen, som du säkrast tar kontakt med före mässan, tel. 0705-33 11 67.

Välkommen till Scanautomatic/ProcessTeknik 2010!

SVENSKA MÄSSAN
Informationsavdelningen

Annika Orgert             Elisabeth Ohlsson

412 94 Göteborg. Besöksadress: Mässans Gata/Korsvägen.
Tel: 031-708 80 00. Public Relations: 031-708 80 06, 031-708 80 07. Fax: 031-708 84 60.
E-post: press@svenskamassan.se www.svenskamassan.se

Svenska Mässan Stiftelse, Säte/Registered Office: Göteborg, Org.nr/Reg.No: 857201-2444