Robotarna blir verklighet - och konkurrerar om jobben

Den första roboten ritades av Leonardo da Vinci på 1400-talet, men det är först nu som robotarna på allvar blir en del av vår vardag. Och inte nog med det, de blir dessutom en hård konkurrent för människan i jobbsökandet.

Enligt en nyligen publicerad studie beställd av Stiftelsen för Strategisk Forskning kan över hälften av Sveriges yrken digitaliseras, automatiseras och robotiseras inom de närmaste två decennierna. På sikt kan vi med andra ord räkna med att yrken som kassapersonal och maskinoperatör gradvis försvinner. Och som jobbsökare blir man tvungen att konkurrera inte bara med andra människor, utan även robotar.

- Robotar var tidigare mer fiktion än verklighet, men nu vi går på allvar mot robotsamhället. Google dammsuger marknaden efter robotbolag, samtidigt som Wikipedias svenska sidor översätts av en robot. Allt eftersom utvecklingen går framåt kommer vi människor att behöva konkurrera med andra förmågor än tidigare när vi söker jobb - mänskliga egenskaper såsom empati och nyfikenhet blir allt viktigare, säger Fredrik Egelstedt, affärsansvarig Kunskap & Framtid på Svenska Mässan.

På mässan Kunskap & Framtid 13-15 november vill man visa vägen för ambitiösa ungdomar som snart eller redan nu står inför viktiga val om sina framtida utbildningar och jobb.

- Det är viktigt att titta i spåkulan och försöka utläsa vilka trender som finns på arbetsmarknaden och vartåt det barkar. För vem vill utbilda sig till ett jobb som kanske inte ens finns om 10 år?, säger Fredrik Egelstedt.

Vid sidan av den starka digitaliseringsvågen på arbetsmarknaden, genomgår även utbildningsvärlden en stor omvandling. Flera tongivande universitet, såsom Harvard, har börjat erbjuda gratiskurser på internet och digitala tankeverkstäder som TED ökar stadigt sina följarskaror.

Det pågår en kunskapsrevolution just nu, och en hög allmänbildning får allt större betydelse för hur man uppfattas som person. Detta gäller i synnerhet när man söker jobb. Tack vare internet finns enorma möjligheter att tillgodogöra sig kunskap – oavsett om man gör det via en video på Youtube eller läser en artikel på Wikipedia. Som ung idag har man enorma möjligheter att skaffa sig ett kunskapsövertag, avslutar Fredrik.

Studien ”Vartannat jobb automatiseras” presenteras på mässan Kunskap & Framtid som genomförs den 13-15 november på Svenska Mässan, Göteborg.
För mer information se www.kunskapframtid.se

Hela studien kan läsas på Stiftelsen för Strategisk Forsknings hemsida:http://www.stratresearch.se/sv/ssf/Nyheter/2014/Vartannat-jobb-automatiseras/

För mer information, kontakta:
Fredrik Egelstedt, affärsansvarig Kunskap & Framtid, tfn 031-708 8203, e-post fredrik.egelstedt@svenskamassan.se

Fakta om Kunskap & Framtid
På Kunskap & Framtid, som arrangeras den 13-15 november, är målsättningen är att visa upp alla de möjligheter som finns till eftergymnasial utbildning samt kopplingen mellan utbildning och arbetsliv. På Kunskap & Framtid får besökarna svar på frågor om jobb, arbetsmarknad, studier, studieekonomi, studera som vuxen, utlandsstudier och karriärplanering. Utställare är bl.a. högskolor/universitet, folkhögskolor, vuxenutbildningar, privata utbildningsanordnare, kvalificerad yrkesutbildning, utländska skolor, förmedlare av utländska utbildningar. arbetsgivare, branschorganisationer, myndigheter och förbund.

Svenska Mässan Gothia Towers är en av Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan Gothia Towers arrangerar och driver mässor, möten, hotell, restauranger, spa och en showarena. Varje år välkomnas drygt två miljoner besökare till mötesplatsen. Svenska Mässan Gothia Towers ägs av en privat, oberoende stiftelse, Svenska Mässan Stiftelse, som varje år genererar drygt 3,3 miljarder kronor i turistekonomiska effekter.

The Swedish Exhibition & Congress Centre Group is one of Europe’s largest fully integrated meeting places with a unique city-centre location. The Group creates and hosts exhibitions, events, hotels, restaurants, spa and a theatre – everything under one roof. Around 2 million people are annually welcomed to the meeting place. The Swedish Exhibition & Congress Centre Group is owned by a private, independent foundation; The Swedish Exhibition & Congress Centre Foundation, that generates over 3,3 billion SEK in tourism industry revenue yearly.