Svenska Mässan Gothia Towers varslar om uppsägning till följd av coronaviruset

Svenska Mässan Gothia Towers varslar om uppsägning till följd av coronaviruset

Svenska Mässan Gothia Towers i Göteborg varslar 300 medarbetare om uppsägning.

Med anledning av coronaviruset (Covid-19) och de mötes- och reserestriktioner som Sverige och ett flertal länder har infört, har Svenska Mässan Gothia Towers, liksom övriga besöksnäringen, sett en kraftig nedgång av bokningar och genomföranden av evenemang likväl som inom hotell och restaurang.

- Mot bakgrund av denna komplexa situation i ett mycket osäkert läge måste vi anpassa verksamheten och våra kostnader för att begränsa de negativa konsekvenserna, säger Carin Kindbom, vd och koncernchef på Svenska Mässan Gothia Towers.

Svenska Mässan Gothia Towers drivs i privat stiftelseform och har drygt 900 anställda. Man bedriver mäss-, kongress- och mötesverksamhet, har fem publika restauranger och med sina 1 200 rum är Gothia Towers ett av Europas största hotell.

- Vi arbetar nu på alla sätt med att anpassa oss till den uppkomna affärssituationen, säger Carin Kindbom. Vi flyttar evenemang framåt i tiden och arbetar aktivt med lösningar för framtiden.

- Vi kommer dessutom att tillämpa korttidspermittering för att kunna behålla så många av alla våra värdefulla medarbetare som möjligt. Det är naturligtvis mycket tråkigt att behöva ta till dessa åtgärder, men i denna extraordinära situation är det absolut nödvändigt, avslutar Carin Kindbom.

Svenska Mässan Gothia Towers är en av Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan Gothia Towers arrangerar och driver mässor, möten, hotell, restauranger, spa och en showarena. Varje år välkomnas drygt två miljoner besökare till mötesplatsen. Svenska Mässan Gothia Towers ägs av en privat, oberoende stiftelse, Svenska Mässan Stiftelse, som varje år genererar drygt 3,2 miljarder kronor i turistekonomiska effekter.

The Swedish Exhibition & Congress Centre Group is one of Europe’s largest fully integrated meeting places with a unique city-centre location. The Group creates and hosts exhibitions, events, hotels, restaurants, spa and a theatre – everything under one roof. Around 2 million people are annually welcomed to the meeting place. The Swedish Exhibition & Congress Centre Group is owned by a private, independent foundation; The Swedish Exhibition & Congress Centre Foundation, that generates over 3,2 billion SEK in tourism industry revenue yearly.