Svenska Mässan storsatsar på ny attraktiv entré mot Skånegatan

Svenska Mässan storsatsar på ny attraktiv entré mot Skånegatan

Svenska Mässan Gothia Towers har under de senaste fem åren vuxit kraftigt och slagit rekord i såväl besöksantal som ekonomiska resultat. 2018 välkomnade mötesplatsen över 2 miljoner unika besökare, vilket är en ökning med 700 000 jämfört med för fem år sedan. För att möta nya behov och kunna välkomna större besöksflöden har nu en ny, stor och attraktiv entré färdigställts mot Skånegatan.

För att vara internationellt konkurrenskraftiga krävs ständig utveckling och med denna nya entré har vi möjlighet att välkomna flera större mässor, kongresser och företagsevenemang som kan löpa parallellt med varandra, säger Carin Kindbom, VD och koncernchef för Svenska Mässan Gothia Towers.

- Vårt mål är att bli Europas mest attraktiva mötesplats, fortsätter Carin Kindbom. Vi utvecklar kontinuerligt vår mötesplats för att kunna ta emot såväl större besöksflöden som att leverera fler spännande helhetsupplevelser. Här spelar även vårt unika cityläge en stor roll som global konkurrensfördel. Den nya entrén mot Skånegatan öppnar upp vår anläggning och skapar en påtaglig närhet till Göteborg city, vilket kommer att gynna såväl oss som våra besökare och staden.

Entrén, som är en del av Svenska Mässan Gothia Towers totala expansions- och anläggningsplan, ligger i direkt anslutning till Kongresshallen samt större mässhallar och eventytor.

- Vår satsning på en rejält utökad entrékapacitet påbörjades redan 2017 då vi investerade drygt 50 miljoner kronor i en utbyggd och uppgraderad entré mot Liseberg, säger Joachim Hult, fastighetsdirektör på Svenska Mässan Gothia Towers. Från sommaren 2018 och fram till nu har vi även investerat 100 miljoner kronor i entrén mot Skånegatan.

- Men det är inte enbart en ny entré, säger Joachim Hult. Vi har här en total yta på cirka 1 800 kvadratmeter, som förutom att välkomna besökare och gäster, även kan användas för utställningar och olika event. Vi har lagt extra resurser på modern, effektiv belysningsteknik där varje evenemang ges tillfälle att skapa en unik känsla. Flexibilitet har varit honnörsord i hela nybyggnationen. Vi har också genomgående satsat på digitala skyltar både in- och utvändigt, säger Joachim Hult.

Den första mässan som använder den nya entrén är Bokmässan som äger rum den 26-29 september 2019.

För mer information, kontakta:
PR & Communication Manager Svenska Mässan Gothia Towers
veronica.nyblom@svenskamassan.se
+ 46 701 69 71 42

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och är en av norra Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan har visionen att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Koncernen arbetar framgångsrikt med mässor och möten, hotell, restaurang och underhållning. Varje år välkomnar vi cirka 1,8 miljoner besökare till vår mötesplats. Svenska Mässans huvuduppdrag är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 3,1 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. Läs mer på www.svenskamassan.se