Svenska Mässan satsar på ett Technology Cluster för att skapa ökad kompetens kring de gemensamma frågeställningar som industrin idag möter.

Svenska Mässan storsatsar på Smart industry med ett Technology Cluster

Under 2018 firade Svenska Mässan 100 år som mötesplats. Sedan starten har man varit en katalysator till att introducera ny teknologi på marknaden i alla faser av den industriella utvecklingen. När den nya industriella revolutionen nu står för dörren förstärker Svenska Mässan sitt fokus på Sveriges största industriportfölj. Detta genom ett Technology Cluster, i syfte att skapa ökad kompetens kring de gemensamma frågeställningar som industrin idag möter.

-Dagens industriföretag behöver i allt högre utsträckning samverka – med varandra, med samhällsaktörer och med akademi och startups – för att möta de utmaningar och behov som finns kopplat till en högre digitaliseringstakt, hållbarhet och globalisering, säger Peter Scott, Direktör Mässor Industri.

Satsningen på ett innehållsdrivet Technology Cluster kommer framförallt innebära att man som kund kommer att kunna möta frågeställningar som korsbefruktas mellan branscherna, och ger mervärden på respektive mötesplats, både i form av kunskapsöverföring och genom nätverkande och nya affärsrelationer. Allt syftande till högre affärsnytta för utställare och besökare.

-Vi möter ständigt dessa frågeställningar i dialogen med våra affärspartners och ser att vi kan addera ytterligare värde till våra kunders verksamheter genom att vara platsen där dessa ämnen är i framkant och drivs på tvären, säger Peter Scott.

År 2020 blir ett starkt år för industrimässorna i Göteborg, som präglas av en tung och dynamiskt växande industri. En särskilt stor satsning sker på Processteknik och Scanautomatic i oktober 2020, där bl a Hannover Messe deltar med en paviljong. Detta är ett led i det fördjupade samarbetet som lanserades mellan Svenska Mässan och Deutsche Messe i april 2019, vilket ger nya möjligheter för svenska teknikföretag att nå ut på en internationell marknad.

I samband med satsningen på Technology Cluster förstärks också projektteamen. Anki Fagerström, med lång erfarenhet av industrimässor på Svenska Mässan tillträder som ny affärsansvarig. Teamet utökas även med Håkan Jonsson och Pia Nyzell för att utveckla satsningarna på en relevant produkt- utställning och ett innovativt program, samt med Erika Rogbrant och Merete Pokorny som båda är nyrekryterade på marknadssidan. I samband med dessa förändringar lämnar Ola Lundqvist, tidigare affärsansvarig, sin befattning och går vidare till andra utmaningar utanför bolaget.

-Detta kommer att bli jätteroligt och mina erfarenheter kommer väl till pass. Jag ser fram emot att leda arbetet med att utveckla mötesplatsen och ge såväl utställare som besökare ännu bättre förutsättningar att möta framtiden, säger Anki Fagerström, affärsansvarig Scanautomatic, ProcessTeknik och Nordic Food Industry.

Peter Scott, Direktör Mässor Industri
peter.scott@svenskamassan.se
Telefon: 0706 - 60 98 26

Veronica Nyblom, PR & Communication Manager, Svenska Mässan Gothia Towers