Taxiförbundets direktör sätter ner foten

I debatten om delningsekonomi är det många bud om vad som är rätt och fel. Men för Taxiförbundets direktör Claudio Skubla är det ingen tvekan. Om man kör taxi utan att betala skatt gör man inte rätt för sig. Punkt.

Att dela på kostnaden för en resa är inget konstigt i taxisammanhang, eller i andra fall heller för den delen. Taxi kan på så vis vara ett tydligt exempel på delningsekonomi, liksom charterresor och bussresor. En resa som egentigen är relativt dyr kan göras tillgänglig för fler om man sitter i samma fordon. Inget konstigt med det.

– Det som händer nu är att en ny grupp aktörer tar sig in på taximarknaden och kör på ett sätt som inte är rättvist ur konkurrenssynpunkt. De använder sig av sociala medier och digital teknik för att hitta sina passagerare och annordnar samresande på ett sätt som liknar taxiresande. Skillnaden är att de inte betalar skatt och med tanke på att 60 procent av kostnaderna för att bedriva taxiverksamhet går till skatter så är upplägget inte okej, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör Taxiförbundet.

Just nu pågår flera utredningar på regeringens initiativ av nya typer av verksamheter som börjar etablera sig i Sverige. Det handlar både om samordnade persontransporter mot betalning och även svarta åkeritjänster som påverkar åkeribranschen på ett sätt som är svårt att konkurrerara med.

– Det finns de som menar att det inte är något fel med att själv styra upp transporter av olika slag och som tycker att man kan donera en valfri summa för sin resa och därmed kommer föraren undan skattekostnaderna. Det är orättvist. Det finns också de som kritiserar lagstiftningen som gör det olagligt att köra svart på det här viset, men det är inget fel på våra lagar. Alla ska betala skatt helt enkelt, så är det.

Claudio Skubla ser däremot gärna en utvidgad form av taxiåkande som en del av kollektivtrafiken. Han vill inte att taxi ska vara något man bara kan unna sig ibland och som anses vara lite lyxigt, bättre om det kan vara en smart lösning som en del i att slippa ha en egen bil.

– Varför skulle man inte kunna upphandla taxitjänster och subventionera dessa på samma sätt som man gör med bussar och spårvagnar. Om taxiresor görs tillgängligt på samma sätt som färdtjänst i glesbyggden och upphandlas av till exempel Västtrafik skulle man skulle spara både pengar och vägslitage då tomma bussar skulle slippa trafikera turer i onödan, då kan det räcka med ett mindre fordon. Som en taxi. Pengarna som frigörs kan istället användas till fler bussar, där de verkligen behövs! säger han.

Missa inte möjligheten att lyssna till det spännande seminariet
"Delningsekonomi och samåkning" torsdag den 20 oktober kl 11.00 på Persontrafikmässan i Göteborg den 18-20 oktober.

Fakta om Persontrafik 2016 den 18-20 oktober 2016 på Svenska Mässan i Göteborg.
Persontrafik fokuserar på spännande framtidslösningar kring kollektivtrafikens utveckling och bidrag till ett hållbart samhälle. Persontrafik samlar alla leverantörer till kollektivtrafiken som utvecklar och underlättar vårt kollektiva resande. På mässan presenteras senaste nytt bland fordon, teknik, miljö, säkerhet, service m.m.

Seminarieprogrammet på Persontrafik riktar sig till alla som är verksamma inom kollektivtrafiken och erbjuder över 100 programpunkter. Allt från dagsaktuella branschfrågor och heta debattämnen till angelägna framtidsfrågor.

>LÄS MER OM PERSONTRAFIK

För frågor kontakta:

Dan Ågren, mässansvarig Persontrafik, tfn 0708-80 80 06,
e-post: dan.agren@persontrafik.se

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och är en av norra Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan har visionen att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Koncernen arbetar framgångsrikt med mässor och möten, hotell, restaurang och underhållning. Varje år välkomnar vi cirka 1,8 miljoner besökare till vår mötesplats. Svenska Mässans huvuduppdrag är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 2,6 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. Läs mer på www.svenskamassan.se