”Vi behöver inte mer mat, men vi måste bli smartare!”

I tio år har den amerikanske journalisten Jonathan Bloom engagerat sig för att stoppa det gigantiska matsvinnet i USA.
- För att uttrycka det enkelt: vi har tillräckligt med mat, faktiskt fyra gånger så mycket som vi behöver för att mätta alla människor på jorden.
22 oktober medverkar han i ”Save Food” på Scanpack i Göteborg.

Jonathan Bloom fick inspirationen då han arbetade som volontär på DC Central Kitchen, i Washington 2005. Ett centralkök där man arbetar aktivt med återvinning och lagar måltider till hemlösa och andra behövande.

Han startade WastedFood.com med en mycket uppmärksammad blogg.
2010 gav han ut debattboken ”American Wasteland”, med undertiteln ”hur USA slänger bort nästan hälften av sin mat (och vad vi kan göra åt det)”. Boken fick bl a pris av International Association of Culinary Professionals.

Enligt Jonathans beräkningar slänger amerikanerna idag mer än 40 procent av all mat som produceras för konsumtion.
- Det kostar årligen mer än 100 miljarder dollar. Samtidigt ökar matpriserna och antalet amerikaner som inte har råd att äta sig mätta blir allt fler.

Men han är övertygad om att en förändring är på väg.
- Det händer redan! Vad vi kan göra är att pusha på, så att förändringen går snabbt.

- Vi kan inte hålla på att skövla regnskogen, vi kan inte bara producera mer och mer för att lösa världssvälten. Vi måste bli smartare när det gäller hur vi producerar mat, hur vi förpackar och distribuerar den.
Han ser Save Food-initiativet som ett stort steg i rätt riktning.
- Det ska verkligen bli spännande att komma till Göteborg! Det är ett unikt tillfälle, som sätter fokus på problemet och visar vägen framåt.

Save Food är ett FN-stött initiativ på Scanpack, norra Europas största förpackningsmässa, på Svenska Mässan i Göteborg 20-23 oktober.
Jonathan Bloom får sällskap av FN-företrädare, forskare, företagare och opinionsbildare, bl a Robert van Otterdijk, FAO, Arash Derambarsh, fransk aktivist och kommunpolitiker, och Selina Juul, Stop Spild Mad, Danmark.
De talar dels var för sig, dels möts de i ett spännande rundabordssamtal, som alla mässbesökare kan ta del av, 22 oktober, kl 15.35.

Scanpack är norra Europas största och viktigaste förpackningsmässa och årets största mässa alla kategorier på Svenska Mässan i Göteborg. Med nettoytan 17 700 kvadratmeter utnyttjas alla mässhallar fullt ut.

Det internationella intresset för Scanpack, som hölls första gången 1964, har växt enormt på senare år och årets mässa har det särklassigt största utländska inslaget. Av årets ca 500 utställare kommer 220, närmare hälften, från andra länder än Sverige. Totalt är 31 länder representerade.