Robottekniken kan i hög grad avlasta vård och omsorg, säger Adam Hagman på Robotdalen.

VITALIS DEN 25-27 APRIL PÅ SVENSKA MÄSSAN I GÖTEBORG: Världsnyheter på Robotics@vitalis

Robotics@vitalis 2017 blir ett utställnings- och aktivitetsområde som bl a visar nya smarta lösningar för vård och omsorg, hem och boenden, som arrangeras i samarbete med Blue Ocean Robotics. Här visas innovativa exempel på hälsorobotar, som ökar mobiliteten och hjälper till med allt från påklädning till duschning.

Microsoft är för tredje året med som utställare och speaker partner på Vitalis. De har varit drivande i den kraftfulla satsningen på robotteknik.
– För det är robotar i kombination med AI, den artificiella intelligensen, som öppnar så många nya möjligheter, inte minst inom vård och omsorg, säger Mathias Ekman, affärsutvecklare på Microsoft i Kista.

Och AI är förstås Microsofts hemmaplan.
– En av våra ambitioner är att demokratisera AI, att möjliggöra för mjukvaruutvecklare och organisationer att ta del av all den intelligens vi har i våra produkter, menar Mathias.
Han tänker till exempel på att översätta språk i realtid, medan man pratar. På det området kan Microsoft idag erbjuda realtidsöversättning mellan åtta språkgrupper. Dessutom tal till text för 18 språk, däribland svenska, genom tjänsten Microsoft Translator.
– Faktum är att vår tjänst, i en jämförande granskning, nyligen slog världsrekord i korrekthet i tolkning av talat språk.
Den nya AI-tekniken handlar också om att kunna känna igen ansikten och avancerade algoritmer för beslutsstöd. Mathias är övertygad om att framtidens eHälsotjänster kommer att behöva den här typen av intelligens.

En annan av medaktörerna är Robotdalen, en organisation finansierad av statliga medel, med kontor i Västerås, Eskilstuna och Örebro. Den är tänkt att fungera som katalysator för utveckling och implementering av nya idéer och lösningar inom robotteknik.

– Robottekniken kan i hög grad avlasta vård och omsorg, säger Adam Hagman på Robotdalen, som presenterar två världsnyheter på Vitalis.
På Vitalis presenterar Robotdalen färdigutvecklade innovationer som är på väg ut, men som ännu inte finns på marknaden.

Poseidon är en av dem. En lösning som gör att äldre och sjuka människor kan duscha själva. Ergonomiskt utformad, vattnet är förvärmt och robottekniken gör att det är lätt att komma i och ur duschen och man kommer åt på strategiska ställen.

TekRMD, Robotic Mobilization Device, som tagits fram för Matia Robotics i Turkiet, är en annan världsunik innovation som för allra första gången kommer att demonstreras på Vitalis.
– Det är en kompakt plattform, framförallt är avsedd för inomhusbruk, som gör att man kommer upp i en stående position om man t ex är förlamad från midjan ner.
– Du står på egna ben, i samma höjd som andra människor. Det ger enorma fördelar: hjärtat mår bättre, blodet pumpar lättare, skelettet blir starkare, förklarar Adam.
Förlamningen i sig påverkas förstås inte.
– Nej, men du blir mobil. Du kan åka runt i din egen lägenhet. Du kommer åt allt i köket, du klarar dig i hög grad utan hjälp.

Modern robotteknik kan ta många olika uttryck, vilket kommer att visas på Robotics@vitalis.
– Vi pratar inte bara om autonoma människoliknande androider, utan om en teknologi som bygger på robotteknik: motorer som interagerar med sensorer och mycket annat, förklarar Adam.
– Det kommer att påverka vård och omsorg vansinnigt mycket när individer plötsligt klarar sig själva och inte behöver stora personalinsatser. Då kan vi rikta de få värdefulla händer vi har dit de verkligen behövs.
Pressackreditering till Vitalis görs till press@svenskamassan.se

Vitalis är Nordens ledande och största mötesplats inom eHälsa - utveckling av vård och omsorg genom IT. Mötesplatsen arrangeras varje år och samlar över 3 600 deltagare under tre dagar och erbjuder kompetensutveckling med mer än 170 föreläsningar. Dessutom en utställning där leverantörerna visar sina produkter och tjänster. Här pågår diskussionen om vårdens och omsorgens framtid och om hur visioner blir verklighet.

> LÄS MER OM VITALIS

För frågor kontakta:

Maria Sterner, affärsansvarig för Vitalis på Svenska Mässan, tfn 031-708 82 35.

E-post: maria.sterner@svenskamassan.se

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och är en av norra Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan har visionen att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Koncernen arbetar framgångsrikt med mässor och möten, hotell, restaurang och underhållning. Varje år välkomnar vi cirka 1,8 miljoner besökare till vår mötesplats. Svenska Mässans huvuduppdrag är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 2,7 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. Läs mer på www.svenskamassan.se