Vitalis-stipendiet öppnade nya möjligheter: Ny modell mäter personalens kompetens i äldrevården

En ny modell för att objektivt mäta personalens kompetens inom äldrevården har tagits fram i Sandviken. Hittills har ett 100-tal anställda inom äldrevården i Sandviken och Gävle validerats på frivillig väg.

- Modellen, som ju är ganska kontroversiell, har fått stor uppmärksamhet och många kommuner runt om i Sverige vill nu börja använda den, säger verksamhetschef Marianne Andrén.

Marianne fick idén om att ta fram en ny modell för validering och kompetensutveckling av personer som arbetar inom äldrevården 2005. Kommunledningen i Sandviken var positiv och hon utsågs till projektledare för utvecklingsarbetet. Hösten 2008 validerades den första personen. Sedan januari 2009 drivs verksamheten i en fristående ideell förening, ISEA - Institute for Skill Supply by E-Assessment.

Under våren 2009 fick Marianne ta emot Vitalis-stipendiets kommunpris inför hela branschen på Svenska Mässan i Göteborg. Stipendiet belönar nytänkande IT-stöd inom vård och omsorg.

- Vitalis-stipendiet har betytt oerhört mycket. Det skapade extra stort intresse för vår idé. Det gjorde det också lättare för oss att marknadsföra vår modell, säger Marianne Andrén.

Modellen bedömer personalens praktiska och teoretiska kunskaper. Den teoretiska delen av valideringen görs direkt i ett IT-verktyg. Den praktiska delen sker i en uppbyggd lägenhet med simulatormiljö och videotekniklösning via Internet.

Den som ska valideras går in i lägenheten, som föreställer en äldre persons bostad, och ställs inför olika uppgifter och problem, hämtade ur verkligheten. I lägenheten finns också personer som simulerar olika tillstånd. Allt iakttas och granskas från utsidan. Resultatet förs över till valideringsprogrammet.

Runt hälften av de cirka 200 000 som arbetar inom kommunal äldreomsorg saknar formell kompetens för sitt arbete. Trots att många av dem jobbat under lång tid.

För den som saknar formell utbildning kan valideringen visa att man ändå har den kompetens som krävs för vissa arbetsuppgifter.

- En invandrare med dåliga kunskaper i svenska kan till exempel visa att hon behärskar lyft och förflyttningsteknik. På så sätt kan vi fånga upp den informella kunskap som många har, säger Marianne Andrén.

Modellen visar på eventuella kunskapsluckor där kompetens behöver fyllas på. Resultatet ställs samman i en individuell kompetensutvecklingsplan.

- I slutändan är det förstås vård- och omsorgstagarna som gynnas. Alla inser vikten av att de som arbetar inom äldrevården har den rätta kompetensen. Vår förhoppning är också att vår modell ska bidra till att höja livskvaliteten för de gamla, säger Marianne Andrén.

För mer information:

Marianne Andrén, verksamhetschef ISEA, tel 026-24 21 33.

Om Vitalis-stipendiet:

Eva Martinsson, ansvarig för Vitalis, tel 031-708 82 40,

mobil 0708-80 80 12

Magnus Matsson

Presskontakt PR & Communication Manager Svenska Mässan Gothia Towers +46 31 708 82 56

Anna Jarnö

Presskontakt Business Manager 031-708 80 85