Strider förbud mot minareter mot religionsfriheten? Svenska missionsrådet i dialog i P1s Människor och tro på fredag

Att förbjuda minareter är inte förenligt med religionsfriheten. När staten diskriminerar en grupps trosutövning ger det kraft till extrema röster - och samtidigt minskar utrymmet för sansade krafter i det offentliga samtalet.
Frågan om vad som är religionsfrihet i Europa tas upp i P1s Människor och tro på fredag, där Svenska missionsrådet deltar i ett samtal med Christer Sturmark, ordförande för förbundet Humanisterna.

- När religionsfriheten begränsas känner människor att de inte är önskade i samhället på grund av sin tro. Människor diskrimineras vilket försvårar dialog och integration, säger Katherine Cash, religionsfrihetsexpert på Svenska missionsrådet, som deltar i Människor och tro i P1 på fredag, 4 december.

Hon ser en risk för att högerextrema röster i Sverige och övriga Europa nu ser en möjlighet att hävda att de har folklig förankring för sina åsikter. Ett förbud skickar ut en bild av att muslimer inte är välkomna i Europa och att Europa diskriminerar minoriteter.

- Det kan även försvåra för EU att arbeta för religionsfrihet i andra delar av världen.

Samtalet mellan Katherine Cash och Christer Sturmark kommer bland annat att handla om varför det är viktigt att lyfta religionsfrihet i svensk utrikespolitik.

Kontakt:
Katherine Cash, Svenska missionsrådet, 08-453 68 87, 070-845 43 27, katherine.cash@missioncouncil.se
Viktoria Isaksson, Svenska missionsrådet, 070-453 63 69, viktoria.isaksson@missioncouncil.se

Svenska missionsrådet gav i somras ut en rapport om hur religionsfrihet bör infogas i svensk utrikespolitik och utvecklingssamarbete.