Svenska Möten tar fajten mot stillasittande möten

Svenska Möten har ingått ett samarbete med hälsoföretaget Yogobe. Samarbetet innebär att alla Svenska Mötens kunder som konfererar på en medlemsanläggning som anslutit sig till Yogobe kommer att få tillgång till Yogobes tjänst Pausa Smart. Pausa Smart består av en lång rad videor med guidade, effektiva och engerigivande övningar som man lätt kan planera in under mötesdagen.

Syftet med samarbetet är att uppmuntra och göra det enkelt för Svenska Mötens kunder att planera in rörelse och pauser i mötesdagen. Sekvenserna består av korta, effektiva övningar som ger välbehövlig rörelse för kroppen och ny energi för hjärnan. Övningarna är framtagna för att enkelt kunna utföras tillsammans i grupp.

Den som planerar en konferens vill maximera sin investering och få ut så mycket som möjligt. Idag finns massor av tips kring effektiva möten och konferenser. Tydligt syfte, rätt deltagare, inkludering och agendaplanering. Men väl på plats, hur skapar man delaktighet, samverkan och utrymme för reflektion? Med smarta pauser! Ett möte eller en konferens är mycket mer än vad som står på agendan. Man vill framåt, tänka nytt, omforma och utveckla. Och för att skapa dynamiska, kreativa och interaktiva möten krävs utrymme för mer än att sitta still och lyssna.

Flera stora hälsoundersökningar* visar att vi svenskar motionerar mycket, men samtidigt blir vi mer och mer stillasittande; i skolorna, i hemmet och på arbetsplatsen. Den vardagliga rörelsen har minskat kraftigt, och den gör oss trötta, ofokuserade och ökar risken för vanliga folkhälsoproblem.

Forskning visar samtidigt att vi har underskattat den lilla rörelsens betydelse. En liten stunds avbrott i stillasittandet med rörelse, har stora effekter på välbefinnande och hälsa. För visst finns det alltid en liten stund över till vardagsträning - varför inte som en engerigivande paus i mötesrummet?

Camilla Oldberg och Lisa Flink på Creo Hälsa har tillsammans med Yogobe skapat Pausa Smart. Creo Hälsa har många års erfarenhet av att motivera och stötta både privatpersoner och organisationer till bättre hälsa och friskare arbetsplatser.

Kontaktuppgifter för mer information:

Louise Blomberg, Svenska Möten, louise.blomberg@svenskamoten.se

Miriam Sundholm, Yogobe, miriam@yogobe.com
Camilla Oldberg och Lisa Flink, PausaSmart/Creo Hälsa, info@creohalsa.se

* Folkhälsomyndigheterna, Daglig fysisk aktivitet kan minska hälsoriskerna med stillasittande, 2018-07-02
* Arbetsmiljöverket, Sittande, stående och gående arbete.
* Hälso- och sjukvårdsförvaltningen, Folkhälsoenkäten 2010

Yogobe främjar fysisk, mental och social hälsa genom att tillhandahålla digitala tjänster inom hälsa. Missionen är att integrera digital teknik i människors vardag för att bidra till ökat välmående bland fler. Yogobe erbjuder stöd och vägledning i form av video streaming, e-utbildningar samt e-kurser inom allt från träning och yoga till prevention till rehabilitering. Yogobe har idag 100 000 medlemmar, utsågs 2017 till Årets hälsoföretag i Sverige och har många av Nordens främsta yogalärare, träningsinstruktörer och experter inom hälsa kopplade till sig.