​Svenska Möten växer med fyra nya medlemmar

Ytterligare fyra mötesanläggningar ansluter sig till Svenska Möten. Därmed har den medlemsägda organisationen 139 anslutna medlemsanläggningar. De nya utvalda medlemmarna är Näsby Slott i Täby, Åkeshofs Slott i Bromma, The Winery Hotel i Solna samt United Spaces i Stockholm.

- Det är fyra väldigt fina och välskötta anläggningar som passar bra in i vår portfölj och våra kunders ökande efterfrågan, säger Svenska Mötens medlemschef Jannis Norén Karas. - Vi märker av ett rekordstort intresse att gå med i Svenska Möten, och vi har till och med en växande kö.

Bland Svenska Mötens medlemmar finns ett stort och varierande utbud av mötesanläggningar som alla har passerat Svenska Mötens tuffa klassificeringssystem och är Svanenmärkta eller medlemmar i Svanens nätverk. Men även andra faktorer spelar in för dem som blir utvalda.

– För att bli utvald till att vara en del av Svenska Möten krävs mer än att bara betala medlemsavgiften. Vi förväntar oss att våra medlemmar engagerar sig för att bidra till vår fortsatta utveckling och deltar på våra möten och de utbildningar vi arrangerar för att öka kunskapen i branschen, säger Jannis.

I gengäld innebär medlemskapet att anläggningarna är en del av en stark organisation som arbetar för att främja sina medlemmars ekonomiska intressen. Svenska Möten arbetar aktivt för att utveckla medlemmarnas försäljning, varumärke, inköp, nätverkande samt att höja kunskapsnivån inom till exempel revenue management och det egna kvalitets, säkerhets- och hållbarhetsarbetet.

Svenska Möten hanterar årligen cirka 14 000 förfrågningar och tar marknadsandelar på en krympande konferensmarknad. Förra året ökade det förmedlade bokningsvärdet med 7 procent jämfört med året innan, medan tillväxten på konferensmarknaden har legat på 0,5 – 1 procent de senaste åren enligt branschorganisationen Visita, samt undersökningsföretaget Resegeometri.