EM-brons för Wingstedt och Engstrand i Lettland

När EM i orientering på onsdagen fortsatte med final i långdistans blev det två svenska brons genom Emil Wingstedt och Emma Engstrand. För svensk del var medaljerna de första i EM- och VM-sammanhang i långdistans sedan 2004.

Herrbanan mätte 16.9 kilometer och snabbast av alla sprang ryssen Dmitriy Tsvetkov, som en gång i tiden blivit juniorvärldsmästare men som nu tog sin första internationella medalj på seniornivå. Tvåa slutade schweizaren Daniel Hubmann, som slog bronsmedaljören Wingstedt med bara en sekund.

- Ett helt okej lopp. Efter halva banan kom jag ifatt några löpare och ökade då tempot istället för att koncentrera mig på orienteringen. Det resulterade i några bommar, säger Wingstedt, som hade 34 sekunder upp till guldet.

Martin Johansson sprang in som femma och var näst bäste svensk.

Emma Engstrand tog brons bland damerna som sprang 10.4 kilometer i den detaljerade terrängen norr om lettiska Ventspils. Norskan Anne Margrethe Hausken följde upp måndagens sprintguld med guld även på långdistansen. Tvåa slutade ryskan Tatiana Ryabkina.

- Jag är jättenöjd. Jag har tagit det lugnt och fokuserat på orienteringen hela vägen. Visst hade jag kunnat springa fortare, men då hade jag säkert bommat, säger Engstrand.

Sofie Johansson, som länge var med och fightades om medalj, blev femma och näst bästa svenska.

Läs mer på www.orientering.se

VENTSPILS, Lettland: EM, långdistans final.

Herrar (16.9 km): 1) Dmitriy Tsvetkov, Ryssland, 89.12, 2) Daniel Hubmann, Schweiz, +0.33, 3) Emil Wingstedt, +0.34, 4) Matthias Merz, Schweiz, +1.48, 5) Martin Johansson, Sverige, +2.30, 11) Mattias Millinger, Sverige, +4.10, 13) Mats Troeng, Sverige, +4.24, 24) Erik Öhlund, Sverige, +9.00, 40) William Lind, Sverige, +12.50.

Damer (10.4 km): 1) Anne Margrethe Hausken, Norge, 68.55, 2) Tatiana Ryabkina, Ryssland, +0.53, 3) Emma Engstrand, Sverige, +1.38, 4) Yulia Novikova, Ryssland, +2.24, 5) Sofie Johansson, Sverige, +2.53, 9) Annika Billstam, Sverige, +5.38, 10) Lina Persson, Sverige, +6.19, 28) Linnea Gustafsson, Sverige, +17.57.

Resterande EM-programmet:
Torsdag 29/5, vilodag.
Fredag 30/5, medeldistans kval.
Lördag 31/5, medeldistans final.
Söndag 1/6, stafett.

EM-arrangörens hemsida: http://www.eoc2008.lv

Fakta om de svenska löparna finns här: http://www.orientering.se/t2.asp?p=56044

För ytterligare kommentarer:

Marita Skogum, förbundskapten: 070-942 34 56

Svenska Orienteringsförbundets presskontakt

Ola Gustafsson, 08-587 720 70, 070-548 13 04, ola.gustafsson@orientering.se

Sara Thörn, 08-587 720 71, 070-548 03 06, sara.thorn@orientering.se
Rasmus Westergren (på plats i Lettland), 08-587 720 72, 073-051 08 83, rasmus.westergren@orientering.se

Sören Emmervall (på plats i Lettland), 08-587 720 05, 070-548 01 08, soren.emmervall@orientering.se

Svenska Orienteringsförbundet

171 18 SOLNA