Bästa laget till det nordiska mästerskapet

Bästa laget till det nordiska mästerskapet

Lotta Pålsson landslagsledare i körning förklarar att Sverige vill ha de absolut bästa lagen på plats.
– Det har varit tävlingar som kan påverka om en kusk får vara med i laget eller inte in i det sista, och än kan jag inte säga vilka kuskar som kommer att ingå i de lag som kör för Sverige. Men vi räknar med att lämna besked i slutet av juni.

Toppa laget inför NM
Det finns säkert kuskar som väntar på besked, men det avgörs inte förrän ett par veckor innan NM:et och för den som inte är insatt kan det verka krångligt. Men allt hänger på att få så bra lag som möjligt för Sverige vill givetvis vinna på hemmaplan.
– Det jag kan säga så här långt är att jag räknar med att landslagskuskarna kommer att vara med i laget, men det kan ändra sig, beroende på att vi har många bra kuskar. Sen får vi också vara medvetna om att ett ekipage av olika anledningar inte kan starta även om han eller hon är uttagen.

Två landslagsledare
Det finns ytterligare en landslagsledare som har sina kuskar i laget och det är Annika Borg som håller i juniorer och Young drivers. Juniorer är de yngsta från 14-18 år. Young driver är man mellan16-21 år
– Vi har kuskar som skulle kunna tävla antingen som junior eller som senior, men vi är måna om våra unga kuskar så de måste själva landa i vad de känner att de vill, förtydligar Lotta.

Flest enbet
De flesta tävlar med enbet, sedan är det par men inom parkörningen finns det färre kuskar. I enbet och par finns klasser både för ponny och för häst.
– Jag hoppas också att de danska fyrspannskuskarna anmäler sig för då kan vi också få med fyrspannen i lagtävlingen och det gäller då fyrspann ponny. Vi har i Sverige Fredrik Rahm som då kommer att köra. Men det är inte heller helt klart ännu, avslutar Lotta Pålsson landslagsledare inom sportkörning.