Fyra svenska ryttare i dressyrens världscuppremiär

Fyra svenska ryttare i dressyrens världscuppremiär

Nu är det premiärdags för inomhussäsongen i både hoppning och dressyr. I Odense, Danmark är det startklart för Reem Acra FEI World Cup™ nu till helgen, 15-18 oktober. I Oslo, Norge, är det premiär för hoppryttarna i Longines FEI World Cup™ samtidigt.

Sverige skickar fyra ryttare till premiären av världscupen västeuropeiska ligan i dressyr, Reem Acra FEI World Cup™ i Odense, Danmark, 15-18 oktober.

Jennie Larsson har redan ridit till sig 17 poäng i centraleuropeiska ligan med Zircoon Spring Flower i Tallin, Estland.
Övriga ryttare till Odense är EM-ryttaren Emilie Nyreröd med Miata, världscupfinalisten Paulinda Friberg med Di Lapponia T och EM-ryttaren Tinne Vilhelmson Silfvén med världscupdebuterande hästen Benetton Dream FRH 1301.

- Jag tror att ”Kingen” som vi kallar Zircoon Spring Flower för, är i mycket bra form. Han får leva livet och trivs med sitt nya stall och sin hage i direkt anslutning till stallet. Perfekt, berättar Jennie.
Jennie finns numera i Sorunda utanför Stockholm på väg mot Nynäshamn.
Hon har utvecklat Zircoon Spring Flower från en lovande talang i Grand Prix till att vara etablerad med betyg över 70-procentsgränsen.
- Jag tänker så här inför Odense. Det är fin femstjärnig tävling. Jag funderar inte på att det är världscup. Jag vill istället utmana mig själv och rida mot bra ekipage, för bra domare. Jag jagar inte poäng.

Jennie gjorde debut i världscupen i fjol under Sweden International Horse Show på Friends Arena.
- Tanken är att jag under våren ska sätta ihop ett nytt kürprogram. Men än så länge filar jag på det jag har och ska utveckla det för att kunna rida det så bra som möjligt, säger hon.
Küren, det fria programmet till musik, betyder så mycket i Reem Acra FEI World Cup. Den inledande Grand Prix-klassen handlar om att värma upp. Först efter küren delas världscuppoängen ut.

Deltävlingen i Odense är första steget på väg mot finalen i Göteborg under Gothenburg Horse Show 24-28 mars.
I potten finns 18 finalplatser totalt. Nio av finalisterna kvalar från västeuropeiska ligan.
Första adventshelgen, 26-29 november, rids Reem Acra FEI World Cup under Sweden International Horse Show i Friends Arena.

Reem Acra FEI World Cup Dressage - mer information
Arrangörens hemsida