Möt Juliette Ramel - OS-debutant i dressyr

Möt Juliette Ramel - OS-debutant i dressyr

Dressyrens förbundskapten Bo Jenå och Sveriges Olympiska Kommitté presenterade två OS-debutanter när två av ryttarna som ska ingå i dressyrlaget under OS i Rio blev klara. Therese Nilshagen och Juliette Ramel.

De två andra OS-ryttarna är Tinne Vilhelmson Silfvén och Patrik Kittel. Här möter du Juliette Ramel.

Juliette Ramel, 29 år, har ridit mästerskap tidigare, som junior och young rider, men hon har fortfarande svårt att tro att hon är uttagen till OS. - Det är svårt att förstå att det är på riktigt än, men också så roligt! Det här är ju ett mål jag strävat mot hela året och något jag verkligen vill.

Juliette rider Buriel H.K, en tioårig valack. De debuterade i Grand Prix på nationell nivå i november förra året och gjorde internationell Grand Prix-debut i januari i år.

- Det är fantastisk häst, han är intelligent och arbetsvillig, och han har utvecklats snabbt.

Juliette har haft Buriel i drygt tre år. Buriel förstår allt rätt och har fysiskt lätt för sig.
- Men han är väldigt känslig – minst lilla grej man gör får man respons på, säger Juliette och tillägger att Buriel är en stor personlighet.
- Han är rolig att ha att göra med även utanför ridningen.

Juliette är ursprungligen från Södermanland och tränade tidigare för Pether Markne. Mästerksapen som ungdomsryttare red hon på läromästaren Ten Points. Sedan några år hon baserad i Nederländerna hos toppryttarna Edward Gal och Hans Peter Minderhoud, där hon tränar för Nicole Werner som betytt mycket för hennes utveckling.

– Jag åkte först till Tyskland, men 2011 flyttade jag till Holland.

Även om Juliette är överraskad över OS-uttagningen ser hon möjligheterna – Känslan inför att rida i OS är speciell; jag vet att jag har en bra häst så visst finns en liten chans, men det vågar jag knappt säga.