Möt Therese Nilshagen - OS-debutant i dressyr

Möt Therese Nilshagen - OS-debutant i dressyr

Dressyrens förbundskapten Bo Jenå och Sveriges Olympiska Kommitté presenterade två OS-debutanter när två av ryttarna som ska ingå i dressyrlaget under OS i Rio blev klara. Therese Nilshagen och Juliette Ramel.

De två andra OS-ryttarna är Tinne Vilhelmson Silfvén och Patrik Kittel.

Här möter du Therese Nilshagen.

Det var fler än en som höjde på ögonbrynen när dressyrryttaren Therese Nilshagen presenterades som uttagen till till OS i Rio de Janeiro. Therese Nilshagen - vem är det?

Therese är 33 år och har bosatt i Tyskland sedan 13 år, i Lönningen i den sydliga delen av Oldenburg, där bland annat Oldenburgförbundet har sin hemvist.
- Jag arbetar på en hingststation här och tävlar mest nationellt, berättar Therese.
Förutom hingstarna, för tillfället nio stycken, finns ett antal utbildningshästar på anläggningen, som har plats för 41 hästar.
- Vi köper in föl, mest hingstföl, som vi föder upp och utbildar, berättar Therese.
De bästa sparas som presumtiva avelshingstar, övriga kastreras och säljs.

Therese växte upp i Hässelby nära Stockholm och startade karriären på Vällingby Ridskola. Innan flytten till Tyskland hann hon jobba hos Ann-Sophie Mannerfeldt och även hjälpa till hos Louise ”Lussan” Nathhorst som tränade för några månader.

När Therese åkte till Tyskland var det var meningen att hon skulle stanna ett år. - Men man lär sig inte rida på ett år och jag har verkligen fått jobba för det, men har också haft tur som hamnat på bra ställen i Tyskland.
Therese tränar varje vecka för Klaus Balkenhol, legendarisk tysk dressyrryttare med medaljmeriter upp till OS-nivå.
- Han kommer oftast hit men ibland åker jag till honom med hästarna, säger Therese, som menar att Klaus hjälp är ovärderlig.

Therese Nilshagen och hennes OS-häst Dante Weltino OLD har varit ett ekipage i snart fem år och tillsammans med framgång klättrat i det tyska unghästssystemet med bland annat Bundeschampionat.

Therese började utbilda honom för Grand Prix förra året när han var åtta.

– Det har gått väldigt fort, men jag har inte stressat fram. Dante är så intelligent, och lär sig snabbt så man behöver inte nöta.

Grand Prix-debuten kom i höstas i ett kval till en cup och ekipaget vann. I finalen fick de bland andra möta tyska toppryttare som Isabell Werth och Sönke Rothenberger, och Therese Nilshagen och Dante Weltino OLD kom femma.

Therese har gjort fina resultat internationellt under våren och var bland annat tvåa i Grand Prix Special i Rotterdam, Nederländerna, i midsommarhelgen, men att bli uttagen till OS känns som en dröm.
– Det är otroligt roligt att få vara med på OS, så spännande att få ladda och förbereda sig och sedan att göra så gott man kan.