Nominerade Ryttargalan 2013

Nominerade Ryttargalan 2013

Den 27 november samlas ridsport-Sverige på Ryttargalan för att hylla och uppvakta dem som förgyllt det gångna året med fantastiska insatser på arenorna. På galan uppmärksammas också dem som kan komma att stå för framtida framgångar.
Nu presenterar juryn de ridsportare som är nominerade till årets utmärkelser.

Årets bragd:
Fälttävlanslandslaget (Niklas Lindbäck, Sara Algotsson Ostholt, Frida Andersén, Ludwig Svennerstål)
Hopplandslaget (Rolf-Göran Bengtsson, Angelica Augustsson, Jens Fredricson, Henrik von Eckermann)
Tomas Eriksson (fyrspann)

Årets Häst:
Herta (Brun, Sto, född 2002, e. Cortus, u. Herica, ue. Krius xx, Uppfödare: Andersén Fälttävlanscentrum, Ägare: Andersén Fälttävlanscentrum, Ryttare: Frida Andersén)
Gotha (Fux, Sto, född 2001, e. Goldfever u. Pia, ue. Prestige Pilot, Uppfödare: Jan Minners, Ägare: Madeleine Winter-Schulze, Ryttare: Henrik von Eckermann)
Don Auriello (Brun, Valack, född 2002, e. Don Davidoff, u. Wey o Mey, ue. White Star, Uppfödare: Joachim Poppe, Ägare: Lövsta Stuteri , Ryttare: Tinne Vilhelmsson-Silfvén)

Årets komet (Tidningen Ridsport)
Frida Andersén (fälttävlan)
Marina Mattsson (dressyr)
Elin Jansson (hoppning)

Årets Uppfödare:
Annki Andersén Gerdin (Herta, fälttävlan)
Magnus Dyhrendal (Lunatic, hoppning)
Stall Pooh (Mister Pooh, fälttävlan)

Årets Hästskötare:
Sara Lord (Tinne Vilhelmson Silfvén, dressyr)
My Almqvist (Jens Fredricson, hoppning)
Antonia Johansson (Fredrik Persson - fyrspann)

Morgondagens Stjärna:
Hoppning:
Stephanie Holmén, 21 år, Vellinge
Nicole Persson, 25 år, Anderslöv
Linn Widmark, 23 år, Gråbo
Dressyr:
Emilie Nyreröd, 26 år, Skultuna
Marina Mattsson, 19 år, Heberg
Fälttävlan:
Ellen Svennerstål, 21 år, Stockholm
Louise Svensson Jähde, 23 år, Dösjebro

Morgondagens Häst:
Hoppning:

Folleke Odeveld (Brun, sto, född 2005, e. Querlybet Hero , u. Bo et Beau, ue. Kashmir van Schuttershof, Uppfödare: Hilde Van De Vijver, Ägare: Henrik Lannér, Ryttare: Henrik Lannér)
Fendi  (Skimmel, Hingst, född 2005, e. For Feeling, u. Tarusa, ue. Corland, Uppfödare: Tina Petersson-Lind, Ägare: Grevlundagården i Vitaby AB, Ryttare: Lisen Bratt Fredicson / Stephanie Holmén)
Toulouse 66 (Brun, Sto, född 2005, e. Toulon, u. Galatee, ue. Ganymed, Uppfödare: Gestuet Lewitz, Ägare: Åsa Björklund & AC Carlsson, Ryttare: Henrik von Eckermann)
Dressyr:
Cassio (Skimmel, Valack, född 2005, e. Conteur, u. Jacoma, ue. Calato, Uppfödare: Helmut Wingenroth, Ägare: Hannell Dressage Stable AB, Ryttare: Marina Mattsson)
Rausing 1233 (Brun, Hingst, född 2007, e. Rock Forever, u. Delahna, ue. Dimension, Uppfödare: Friedrich Vekens, Ägare: Sandra Sterntorp, Ryttare: Sandra Sterntorp)
Ichi (Brun, Sto, född 2006, e. Bocelli, u. Dynastie, ue. Donnerschlag, Uppfödare & Ägare: Miota AB, Ryttare: Sandra Dahlin)
Fälttävlan:
Fairnando (Brun, hingst, född 2005, e. Cardento, u. Fairlisia, ue. Dalby Jaguar xx, Uppfödare & Uppfödare: Margareta Algotsson, Ryttare: Linda Algotsson)
Box Qutie (Brun, sto, född 2006, e. Quite Easy, u. Ladylike, ue. Little Boy, Uppfödare & Ägare: Therese Örup, Ryttare: Anna Freskgård)
Very Easy (Brun, valack, född 2005, e. Quite Easy, u. Veronica, ue. Tammerfors xx, Uppfödare: Anna Nordenfelt, Ägare: Anna Nilsson & Ellen Hovsveen-Bood, Ryttare: Anna Nilsson)

Årets Eldsjäl
Sju eldsjälar är nominerade till årets nya utmärkelse. Röstning pågår på Ryttargalans hemsida fram till 1 november.
Valle Vallgårda, Elisabeth Hallbäck, Pia Petersson, Anna Rosendal, Ingela Axelsson, Tommy Nermander, Lotta Kavtaradze

Vem som blir Årets Eldsjäl presenteras nästa vecka tillsammans med Årets Ridlärare och Årets Ridskola nästa vecka.

Svenska Ridsportförbundets Ryttargalan äger rum den 27 november på Berns i Stockholm.
Läs mer om Ryttargalan HÄR