Ridskolechefen till EM

Ridskolechefen till EM

Hon försöker hålla en så låg profil som möjligt. Hon vill inte förhäva sig och inte ha för höga förväntningar.
Malin Hamilton, 45, är ridläraren från Stockholm som gör entré i det svenska EM-laget i dressyr till Herning 25-28 augusti.

Hästen Fleetwood köpte Malins man Magnus som föl. Meningen var att det skulle bli Magnus tävlingshäst.
- Men Fleetwood blev aningen för liten så fick det bli så här, säger Malin lugnt.
Malin tog över Fleetwood när han var tre år och nyligen inriden. Och på den vägen har det burit ända fram till Grand Prix.
- Jag red unghästchampionaten med honom. Vi tog oss till final, men gjorde aldrig något toppresultat eller fick någon uppmärksamhet, berättar hon.
Hon är hemma i vardagen igen efter Falsterbo Horse Show.
Malin och Magnus driver sedan 2007 ridskola i Vallentuna.
- Jag är ridlärare, Svensk Ridlärare nivå III. Jag gick en gång i tiden gamla långa kursen på Strömsholm, berättar Malin.
Hon träffade maken Magnus när hon var elev till honom.
- Han stod där i hörn i ridhuset och tittade på mig under en lång lugg, säger och skrattar.
Magnus utbildade sig i Tyskland under 14 år.
- Till vardags är han fortfarande min tränare, berättar Malin.
Hon hinner sätta igång ridskolan innan hon fortsätter sin EM-uppladdning.
- Nu efter Falsterbo får han "softa" ett par veckor. Jag åker två veckor före EM till Patrik (Kittel) och tränar. Det fungerade ju bra inför Aachen, konstaterar Malin.
Malin är i grunden sörmländska och stammar från Nyköping. Sin ridfostran fick hon på Bullersta, Nyköpings Ridsällskap.
Den här säsongen har varit ett stort utropstecken för Malin. Bland annat blev det debut i tävlingarnas tävling CHIO i Aachen.
Domarna gillade vad de såg och poäng blev en bit över 70 procent.
Så under Falsterbo Horse Show gjorde Malin och Fleetwood debut igen. Nu handlade det om World Dressage Master.
I Grand Prix red Malin på närmare 71 procent och EM-biljetten var klar. Hon var fjärde bästa svensk efter sina lagkamrater, Tinne Vilhelmsson Silfvén, Patrik Kittel och Minna Telde.