Ridsport - systrarna Algotsson klara för OS

Ridsport - systrarna Algotsson klara för OS

Ryttartävlingarna under OS i London inleds med fälttävlan den 28 juli och avslutas med den individuella dressyrfinalen den 9 augusti. 200 ryttare från 41 länder väntas till Greenwich Park i östra London där ridsportens OS avgörs.

I fälttävlan blir det familjärt värre med systrarna Algotsson som dessutom rider mor och dotter från den egna uppfödningen.
Sara Algotsson-Ostholt rider den eleganta och säkra Wega, dotter till Linda Algotssons OS-häst La Fair.
Sara Algotsson-Ostholt rider sitt andra OS i och med starten i London. Senast det begav sig var i Aten. Också där var Linda med i laget och också där red systrarna egna uppfödningar, den gången halvbröderna Robin des Bois och Stand By Me.
Uppladdningen till OS i Aten är det Sara Algotsson-Ostholt egentligen minns bättre än själva OS.
- Det var sådan hets och sådan urladdning att jag skulle hinna kvala efter ett nyckelbensbrott på våren innan OS, att jag när väl kom till Aten så var jag glad bara att vara på plats, minns Sara.
OS i London blir en annan historia. Sara Algotsson-Ostholt och Wega får nog finna sig i att vara medaljhopp efter ett framgångsrikt år. Och Sara är också inställd på en helt annan tävling.
- Den här gången vill jag vara väl förberedd och fokuserad på ett helt annat sätt. Hittills har allt känts bra och jag har kunnat träna alla tre delmomenten helt enligt plan.
Sista start innan OS var den trestjärniga tävlingen i Luhmühlen där Sara och Wega blev tvåa.
OS i London blir egentligen det tredje Olympiska spelet för Sara. I Hongkong, där ridsporten avgjordes under OS i Peking, var hon med som partner, till maken Frank Ostholt, och syster, till Linda Algotsson. Så hon är förtrogen med atmosfären på världens största tävling.
- Det är en helt annan uppståndelse och mycket mer media än det brukar vara, säger Sara.
Därför är det skönt att så mycket annat är sig likt.
- Det är samma ryttare, samma funktionärer och man känner de flesta från andra internationella tävlingar. Det känns tryggt och det ger också att hästarna en känsla av trygghet. De blir ju påverkade av din egen oro och dina egna nerver.
Till att börja med var inte Wega något självklart val för Sara.
- Nej det tog några år innan poletten trillade ner ordentligt men nu är hon en fantastisk individ. Träningsvillig, kvick att lära och stadig i alla tre delmomenten. Jag kunde inte ha en bättre häst!

La Fair började sin tävlingsbana hos Sara Algotsson-Ostholt och Sara red henne fram till 2009 då hon blev gravid och maken Frank red La Fair, bland annat i världscupen på Malmö City Horse Show.
- Sedan försökte vi få in henne i avelsboxen, men hon blev inte dräktig och det var kanske någon mening med det, säger Sara med ett skratt.
Nu är La fair istället OS-uttagen med Linda Algotsson.
Linda Algotsson gör sitt fjärde OS i London. Hon var med 1996 i Atlanta, 2004 i Aten och 2008 i Hongkong. Det har varit långväga resor för at starta i OS.
I Hongkong var Linda med och red laget till en fjärdeplats, bästa placering för ett fälttävlanslag på OS sedan 1952.

Vem som blir femteryttare i fälttävlan avgörs efter tävlingarna i Aachen nästa vecka.