2 800 besökte Häst 2006 i Västerås i helgen

I helgen ägde kunskapsdagarna Häst 2006 rum för allra första gången. Runt 2 800 personer kom för att lyssna på drygt 70 seminarier, besöka mässan eller klappa den näst intill oslagbare kallblodstravaren Järvsöfaks. Datum för Häst 2007 är redan spikat till den 9-11 mars. Trots klarblå himmel på både lördagen och söndagen var det runt 2 800 som valde kunskap på Aros Congress Center i Västerås. Inträdesavgiften gav entré för alla seminarier under dagen. Och massor av hästprylar att shoppa i mässhallen. De mest välbesökta seminarierna handlade om töltträning, hästens hållbarhet och prestation och om hur mycket av människans kommunikation med hästen som går genom träns, bett och munnen. Det var nog heller ingen som kunde hålla sig borta från Järvsöfaks, när han klev in på mässan på lördagen. - Vi visste inte hur många som skulle komma eller hur dagarna skulle tas emot, det är ju första gången vi genomför evenemanget. Vi är mer än nöjda, säger Anki Bengtson, VD för Aros Congress Center, som är en av arrangörerna. Arrangörerna tycker att det är roligt att suget efter kunskap är så stort att det är möjligt att genomföra ett sådant här evenemang. Häst 2007 är redan spikat: Det blir den 9-11 mars. Med erfarenheterna från i år satsar arrangörerna på att få ett ännu bättre upplägg och genomförande. - I år kom de mest initierade, de som är ivrigast att få ta del av experternas kunskap. Häst 2006 har givit en bra grund inför nästa år. Då tar nog årets besökare med sig sina stallkompisar, kollegor och elever, tror Anki Bengtson. Vill du ha mer information, kontakta: Linda Jöfelt, projektledare Häst 2006, 070-954 54 37 Anki Bengtson, Aros Congress Center , 021-10 11 11 Häst 2006 ska bli ett arrangemang som återkommer årligen. Arrangörer är Agria Djurförsäkring, Svenska Ridsportförbundet, Aros Congress Center i Västerås. Samarbetspartners är Ridskolan Strömsholm, Landstinget Västmanland, Svensk Galopp, Västerås Mälardalen, Svenska Islandshästföreningen, ATG Hästklinikerna, Hippocampus och Länsstyrelsen Västmanland.