Årets Ridskola finns i Sundsvall

Pressinformation från Svenska Ridsportförbundet och Agria Djurförsäkring

Sundsvalls Fältrittklubb är Årets ridskola. Det glada beskedet kom till föreingen på torsdagen efter att Svenska Ridsportförbundets Ridskole- och Anläggningssektionen utsett Sundsvalls Fältrittklubb till Årets Ridskola 2014, en utmärkelse som delas ut i samarbete med Agria Djurförsäkring .

- Det här känns otroligt stort och vi är helt euforiska, säger ridskolechef Birgitta Lindstrand efter beskedet.

Sundsvalls Fältrittklubb är en väl fungerande förening som genom ridskolan erbjuder en bred verksamhet. Föreningen strävar efter att alla skall hitta sin speciella plats och att alla ska fungera tillsammans.

- Det finns ett stort engagemang i klubben för att ta hand om och utveckla barn och ungdomar efter deras egen förmåga, berättar Birgitta Lindström.

Föreningen tar kontinuerligt emot skoltrötta ungdomar som genom sin praktik får ökat självförtroende och självkänsla, vilket gör att de sedan kan återvända till skolarbetet med ny energi.

Hela verksamheten genomsyras av en stark föreningsanda där alla ställer upp och hjälper till där det bäst behövs. Bland annat samlade föreningen med gemensamma krafter ihop 600 000 kronor till ett nytt ridhus, efter att det gamla ridtältet rasat ihop av snömassorna i december 2012.

- Alla ville hjälpa till och det var allt från att sälja salami och lotter till att ordna auktioner och loppis med saker som folk skänkte, säger Birgitta.

Sundsvalls Fältrittklubb är känd för sin initiativförmåga och sitt sociala engagemang. Föreningen är också hela tiden uppmärksam på vad medlemmarna efterfrågar och utvecklar kontinuerligt verksamheten.

- Det är på ridskolorna som grunden till säker och god hästhantering läggs, därför är vi extra stolta över att få dela ut priset till Årets Ridskola på Ryttargalan, säger Stefan Fur, Affärsområdeschef Häst hos Agria Djurförsäkring.

Utmärkelsen Årets Ridskola delas ut i samband med Ryttargalan den 26 november på Berns i Stockholm. Årets Ridskola presenteras av Agria Djurförsäkring.

Markku Söderberg, ordförande Svenska Ridsportförbundets Ridskole- och Anläggningsektion, 070-5501304
Birgitta Lindstrand, ridskolechef Sundsvalls Fältrittklubb070-228 27 05
Stefan Fur, Affärsområdeschef Häst hos Agria Djurförsäkring, 0706-99 53 41