På onsdag väntar totalfinal i ATG Riders League i Scandinavium. Foto: Johan Lilja/Gothenburg Horse Show

ATG Riders League intar Scandinavium

Äntligen – efter sex deltävlingar runt om i Sverige kommer ATG Riders League på onsdag till klassisk hoppmark. För första gången avgörs totalfinalen i Scandinavium under Gothenburg Horse Show.

Redan säsongen 2020/2021 var det tänkt att totalfinalen av ATG Riders League skulle avgöras i Scandinavium. Men på grund av pandemin ha den fått ställas in eller flyttats två år i rad.

I år har serien för första gången kunnat hållas i sin helhet. Det har samlats poäng på sex nationella topptävlingar. ATG Riders League 2022/2023 inleddes med Westcoast Equestrian Week på Åbytravet, fortsatte till Åby Ridklubb i Norrköping, Sundbyholm i Eskilstuna, Elmia i Jönköping, Flyinge Hästsportklubb och avslutades hos Borås Fältrittklubb. Onsdag 22 februari väntar totalfinal med internationell prägel i Scandinavium.

20 ekipage från toppen i slutställningen av ATG Riders League Grand Prix 1,50 samt 25 ekipage från toppen av ATG Riders League 1,35 kommer till start.

Startfältet är starkt. VM-guldvinnaren Jens Fredricson, som vann sista deltävlingen i Borås, Niklas Arvidsson, som vann poängligan efter de sex omgångarna på båda höjderna, Emma Emanuelsson, som är flerfaldig vinnare i ATG Riders League, landslagsryttaren Linda Heed, och Douglas Lindelöw, som tagit EM-silver i lag med Sverige, är några av de som gör upp om de prestigefyllda titlarna och totalt 439 000 kronor i prispengar. 120 000 kronor går till Grand Prix-segraren och 40 000 kronor till 1,35-segraren.

- Jätteroligt med ett så starkt nationellt startfält. Det är både viktigt och väldigt värdefullt att vi har en så högkvalitativ hoppserie som ATG Riders League, där ryttare och hästar samlar erfarenhet och blir vana att rida mot klockan. Att ekipagen nu dessutom får komma in i den internationella atmosfären i Scandinavium och rida på en sån här arena ger ovärderlig erfarenhet inför framtiden, säger Henrik Ankarcrona, förbundskapten i hoppning.

- Det är väldigt roligt att finalen i ATG Riders League äntligen ska avgöras i Scandinavium under Gothenburg Horse show. För oss blir det en kickstart på eventet. Det är ett starkt startfält och det lär bli riktigt spännande att följa, säger Cecilia Wallin, projektledare för ridsport på ATG.

Så här går det till:
Tävlingen avgörs under onsdagen och rids i samma form som de sex deltävlingarna. ATG Riders League 1,35 inleder med tre heat. Därifrån går de tre heatsegrarna samt de sju bästa totalt, som inte är heatsegrare, vidare till winning round.

Därefter rids två heat i ATG Riders League GP 1,50. Även i GP-serien går de två heatsegrarna samt de åtta bästa totalt, som inte är heatsegrare, vidare till winning round.

I de två winning round-omgångarna gör de tio ekipagen på varje höjd upp om segern i de två totalfinalerna. Inga fel tas med från heaten till winning round. Ekipaget med minst antal fel och snabbast tid vinner på respektive höjd. Det blir en totalsegrare i varje division av ATG Riders League 2023 – i Grand Prix 1,50 samt i 1,35.

Så här kan du se ATG Riders League:
Tävlingarna sänds på ATG.se samt på GHS Live

Tidsprogram onsdag 22 februari
10:00 Sändningen startar på ATG.se
10:52 Första heatstart ATG Riders League
18:00 Winning round ATG Riders League 1,35
18:38 Winning round ATG Riders League GP 1,50

Start- och resultatlistor publiceras på Equipe: https://online.equipe.com/sv/competitions/52949

Finalfält ATG Riders League 1,35:
Evelin Lavén
Carolina Andersson
Douglas Lindelöw