Therese Nilshagen och Dante Weltino OLD på VM i Herning där svenska laget slutade fyra och kvalade till OS i Paris. Foto: Roland Thunholm

Dressyrlandslaget 2023 vässar mästerskapsstarten - "Vi ska prestera från dag ett"

När dressyråret 2023 drar i gång är förändringen i landslagstruppen liten – men fokus desto större.
– Vi ska prestera från dag ett, bli ännu vassare första dagen på mästerskap, säger förbundskapten Bo Jenå.

Spetstruppen utgörs fortsatt av kärnan som burit Sverige på OS i Tokyo, VM i Herning och EM i Hagen; Patrik Kittel, Juliette Ramel, Therese Nilshagen, Antonia Ramel och Jeanna Högberg.

– Rätt som det är kommer det en rookie och utmanar ringrävarna. Vi har flera som finns där bakom, men de är inte riktigt där ännu, de behöver lite mer tid. Formen på spetstruppen var väldigt fin förra året och vi hoppas så klart att det ser ut så fortsatt när utomhussäsongen kommer igång, säger Bo Jenå.

Vid de tre senaste mästerskapen har Sverige nått finalplatser och toppresultat individuellt och dessutom varit med i täta medaljstrider med laget. Inför EM 2023 och OS 2024 siktar svensk dressyr ännu högre.
– Vi ska visa det bästa vi har och försöka ta en medalj, det är helt klart målet, säger Bo Jenå.

Sverige har flera gånger om visat att man kan avsluta starkt, nu fokuserar man på att vara med från start.
– Just att vi ska gå in direkt efter träning och prestera dag ett, bli ett snäpp bättre i första klassen och inte ge bort en tiondels procent där, säger förbundskaptenen.

Nations Cup fortsätter att vara prioriterat och tävlingar som Compiègne, Aachen, Falsterbo och Rotterdam finns på programmet för kommande år.
– På tävlingarna på väg fram till EM måste vi ju då hitta ett upplägg på framridning och träning dagarna innan så att vi är på topp direkt när det är dags för mästerskap, säger Bo Jenå.

Även om det är EM som är nästa mästerskap ut, så märks det också alltmer att det just nu bara är drygt 18 månader till OS. Sverige är kvalade tack vare fjärdeplatsen på VM i Herning 2022.
– Det finns ganska mycket i tankarna. SOK börjar höra av sig allt oftare gällande olika saker kring planering. Man märker att det är nära. Versailles, där ridsporten ska hålla till, blir en fantastisk inramning och vi ser fram emot det mycket, säger Bo Jenå.

Landslag dressyr 2023

Spetstrupp