Filip Ågren och Jens Fredricson vann säsongens sista delfinal i ATG Riders League i 1,35- respektive 1,50-touren. Foto: Mia Nilsson/ATG

Dubbel glädje när högklassig sport avgjorde ATG Riders League i Borås

En världsmästare drog dagens längsta strå och Niklas Arvidsson knep den internationella biljetten till Gothenburg Horse Show när sista delfinalen av ATG Riders League avgjordes hos Borås Fältrittklubb.
– Allt fokus var på det idag, jag är fantastiskt glad över att få åka till Göteborg, säger Niklas Arvidsson.

Det pratades om två tungviktsmatcher när ATG Riders League Grand Prix winning round skulle avgöras i Borås på lördagskvällen - den mellan Py Jägerden och Niklas Arvidsson om totalsegern som gav biljett till GHS och den mellan bröderna Jens och Peder Fredricson om dagens seger.

Niklas Arvidsson startade först av de fyra och gjorde precis som han hade planerat; satte press på Py Jägerden genom att rida snabbt och felfritt.
– Hästen hoppade helt fantastiskt, viktigast idag var att säkra biljetten till Göteborg. Det sista jag ville var att rida bort mig och missa för att jag satsade på segern idag, säger Niklas Arvidsson.

Niklas Arvidsson red hem en startplats i de internationella hoppklasserna under Gothenburg Horse Show. Foto: Mia Nilsson/ATG

När sedan Py Jägerden fick nedslag på vägen var saken klar.
– Det betyder jättemycket, att ta en av de andra svenska platserna till GHS är väldigt svårt så det här var min chans, men jag lider också med Py för hon har gjort det så bra. Sen hade hon otur och skadade sig och missade Flyinge. Så även om jag är väldigt glad nu så hade jag också unnat henne, säger Niklas Arvidsson.

Med en snabb ledartid satt av Douglas Lindelöw och med ett av världens snabbaste ekipage genom tiderna bakom sig fanns inte mycket utrymme för misstag när Jens Fredricson gjorde entré.
– Att ha Peder och All In bakom sig brukar inte vara så hoppfullt, men jag gjorde min grej och hon var otroligt bra, säger Jens Fredricson om läget och Diarado´s Rose EliTH (äg: Lövsta StuteriAB).

Till de fullsatta läktarnas publikjubel gick de i mål som ledare och när Peder Fredricson och H&M All In rev ett hinder spelade det inte någon roll att de olympiska silvermedaljörerna hade dagens snabbaste tid – storebror Jens var dagens bästa Fredricson.
– Han har vunnit över mig så mycket de här sista åren så det var väl ändå fair game tänker jag, säger en leende vinnare i ATG Riders League och hyllar sin segerhäst.

– Enormt bra är hon, en fantastisk häst med en sån inneboende kraft i det hon gör, en enorm kapacitet och en aktsamhet som jag verkligen uppskattar. Att jag har så långsiktiga och trygga hästägare i Lövsta, precis som jag har i mina andra hästägare, betyder också allt för då kan man rida avslappnat, säger Jens Fredricson.

Han kommer just från fotografering med Filip Ågren, dagens vinnare i ATG Riders League 1,35 winning round.
– Lite tur att vi fick till det så bra vi kunde och att de andra inte riktigt fick till det så att det räckte hela vägen. Jättekul att vinna, det är inte så ofta man vinner såna här klasser så det är så klart speciellt, säger Filip Ågren

Han är en av de 24 som går vidare till den totalfinal i ATG Riders League 1,35 som rids i Scandinavium i Göteborg i samband med Gothenburg Horse Show.
– Det är en upplevelse som jag verkligen ser fram emot. Jag har haft förmånen att få rida där två gånger och det har varit speciellt, så dit åker jag gärna tillbaka, säger Filip Ågren.

Resultat ATG Riders League Grand Prix 1,50 - Borås

Resultat ATG Riders League 1,35 - Borås

Följande ryttare är preliminärt klara för totalfinal i ATG Riders League GP 1,50:
Niklas Arvidsson, Py Jägerden, Philip Svitzer, Emma Emanuelsson, Joel Torstensson, Julia Kringstad Håkansson, Bruce Goodin, Peder Fredricson, Amanda Landeblad, Marcus Westergren, Douglas Lindelöw, Stephanie Holmén, Viktor Melin, Johan Lundh, Victoria Almgren, Matilda Pettersson, Jens Fredricson, Viktor Edvinsson, Pontus Westergren och Amanda Eriksson.
Regler ATG Riders League Grand Prix 1,50

Följande ryttare är preliminärt klara för totalfinal i ATG Riders League 1,35:
Niklas Arvidsson, Kajsa Björe, Emma Emanuelsson, Siri Swärd, Mathilda Bohlin, Erik Nordström, Amanda Landeblad, Katarina Strand, Filip Ågren, Evelin Lavén, Victoria Almgren, Bruce Goodin, André Brandt, Josephine Olsson, Philip Svitzer, Linda Heed, Lotta Norrman, Jörgen Larsson, Leonora Johansson, Marcus Westergren, Amanda Eriksson, Douglas Lindelöw, Helena Tunon och Carla Peterson.
Regler ATG Riders League 1,35

Totalfinalerna rids onsdag 22 februari under Gothenburg Horse Show