Foto: Roland Thunholm

Dubbelt voltigemästerskap till Sverige

Coronapandemin stoppade hemma-VM i voltige 2020. Nu har Sverige i stället fått värdskapet för EM och Junior-VM 2023.

Det dubbla mästerskapet går på Flyinge Kungsgård utanför Lund den 26 - 30 juli 2023.

EM och JVM arrangeras av Svea Voltigeklubb med starkt stöd från de lokala och regionala besöksorganisationerna Visit Lund och Event in Skåne och med det internationella ridsportförbundet FEI och Svenska Ridsportförbundet som huvudmän.
EM och JVM väntas samla omkring 600 voltigörer och cirka 150 hästar till Flyinge under tävlingsveckan i juli 2023.

- Vi är väldigt glada att få göra tävlingen, när det nu blev nödvändigt att ställa in förra årets VM, säger tävlingsledaren Ted Velander, ordförande i Svea Voltigeklubb. Vi var så väl förberedda förra året. Alla, både aktiva och hela staben i klubbens organisation, är också beredda att satsa vidare mot 2023, även om det litigger ett par år fram i tiden. Vi är taggade och glada!

- Vi är stolta och glada att FEI har tilldelat Sverige ytterligare ett internationellt mästerskap, säger Andrea Barth, Svenska Ridsportförbundets verksamhetschef för sport och tävling. Vi ser fram emot mästerskapet och hoppas att så många som möjligt tar chansen att uppleva voltige på högsta nivå.

Sverige räknar med representation både individuellt och i lag. Siktet är ställt mot medalj, framför allt i lagtävlingen.

- Så fantastiskt roligt att Svea Voltige och Flyinge har fått EM och Junior-VM 2023, säger Boel Starbrant, ansvarig för möten och evenemang inom Visit Lund AB. Lunds kommun och Visit Lund AB ser fram emot att få hälsa alla tävlande och en stor både nationell och internationell publik välkomna till Lund 2023!

- Mycket glädjande, säger Pehr Palm, vd på Event in Skåne. Det här stora eventet positionerar Skåne som en levande evenemangsregion och skapar reseanledningar för många deltagare till Skåne. Härligt att ha detta att se fram emot, och en bra sporre för eventen fram till dess.

Svea Voltigeklubb har åren 2015 – 2019 arrangerat internationell voltige på Flyinge Kungsgård. I sommar anordnar klubben SM, NM och internationell CVI*** www.cviflyinge.se. Årets tävling äger rum 9 – 11 juli, enligt nuvarande coronarestriktioner utan publik, men i streamad direktsändning via www.equisport.tv.
Nästa sommar går ännu en internationell CVI som förberedelse inför EM och JVM 2023.

Voltige är en av ridsportens officiella tävlingsgrenar. Sporten kan beskrivas som akrobatik eller artistisk gymnastik till musik, uppe på hästryggen.
Voltige utvecklar hästkänsla, vighet, balans och kroppskontroll. Det är ridsportens mest utpräglade lagsport och en ridsportgren som kan lekas fram redan från ridskolenivå och som älskas av de yngsta, med kombinationen av hästar, musik och gymnastik.

26-30 juli Flyinge Kungsgård, 2023 FEI Vaulting European Championship 2023 and FEI Vaulting World Championship for Juniors 2023

Pernilla Linder Velander, 0708 640 600, pernilla@flyingehus.com