Therese Nilshagen och Dante Weltino ingår i EM-laget 2019.

EM-laget i dressyr uttaget

Efter en strålande sommarsäsong med segrar, andraplatser och personliga rekord i nations cup-ligan är det nu dags att ta sig an årets stora mål, EM i dressyr, för de svenska dressyrryttarna.

På tisdagen presenterade förbundskapten Bo Jenå vilka fyra ryttare som ingår i laget för Europamästerskapet i Rotterdam, Nederländerna, i augusti.

Truppen består av Patrik Kittel med Well Done de la Roche CMF, Therese Nilshagen med Dante Weltino OLD, Antonia Ramel med Brother De Jeu och Juliette Ramel med Buriel K.H. Reserv är Rose Mathisen med Zuidenwind 1187.

- Det här är en stark trupp, två av dem var med och tog EM-brons för två år sedan, och de andra har bidragit starkt till framgångarna i sommar, säger Bo Jenå som också erkänner att det inte varit helt lätt att ta ut truppen.

- Vi har en fantastisk bredd på toppen i dressyren just nu, och vi har inte haft samma lag på någon av årets nationstävlingar.

Dressyrlaget har under sommaren vunnit FEI Dressage Nations Cup i Falsterbo, varit tvåa i franska Compiègne och danska Uggerhalne, samt varit fyra i den tuffa konkurrensen i Aachen. Under säsongen har både Juliette Ramel och Therese Nilshagen slagit sina personbästa, och Juliette Ramel har dessutom slagit det svenska rekordet i Grand Prix Special.

Dressyren är först ut i Rotterdam med hästbesiktning på söndagen den 18 augusti och första omgången i lagtävlingen Grand Prix på måndagen. Lagtävlingen avgörs på tisdagen 20 augusti och de individuella klasserna, Grand Prix Special och Grand Prix Kür rids torsdag och lördag.

- Vi siktar naturligtvis på en ny lagmedalj, säger Bo Jenå, men konkurrensen är knivskarp och det kommer att vara små marginaler som avgör.

EM i dressyr Rotterdam, Nederländerna 19-25 augusti

Biografier, se nedan