EM-laget i hoppning klart

Pressmeddelande från Svenska Ridsportförbundet 2011-08-25

Förbundskapten Sylve Söderstrand presenterade på torsdagsmorgonen de fyra ryttare som rider i laget på EM i hoppning i mitten av september. Det är Rolf-Göran Bengtsson, Malin Baryard-Johnsson, Angelica Augustsson och Henrik von Eckermann.

Rolf-Göran Bengtsson och Malin Baryard-Johnsson har representerat Sverige vid ett flertal mästerskap under åren. Både Rolf-Göran och Malin var med för tio år sedan då det svenska laget tog ett EM-silver i Arnhem, Holland, och Rolf-Göran Bengtsson tog ett individuellt brons.
Rolf-Göran Bengtsson tar OS-silverhästen Ninja La Silla till EM och Malin Baryard-Johnsson världscuphästen H&M Tornesch 1042.
- Ninja har varit i jättebra form hela sommaren och gått flera stora tävlingar. Man vet vad han kan och jag vill ge honom en chans till att gå ett mästerskap, säger Rolf-Göran.

Angelica Augustsson fick sitt stora genombrott i februari i år då hon vann världscupen i Göteborg, men har både innan och sedan dess visat att hon är att räkna med i de stora sammanhangen. Nu får hon och Mic Mac du Tillard en biljett till Madrid.
- Det ska bli väldigt roligt att rida EM och jag är jätteglad över att ha fått förtroendet att representera Sverige vid ett mästerskap, säger Angelica Augustsson.
I helgen rider hon Mic Mac vid de fyrstjärniga tävlingarna i Münster, Tyskland.
- Hon är i väldigt fin form just nu så det känns bra inför EM, säger Angelica.

Henrik von Eckermann arbetar hos tyske toppryttaren Ludger Beerbaum sedan flera år. Till EM ställer Beerbaum topphingsten Coupe de Coeur till Henriks och det svenska lagets förfogande.
- Det är fantastiskt generöst av Ludger Beerbaum att ge Henrik den här chansen, säger förbundskapten Sylve Söderstrand.
- För oss innebär det en rejäl förstärkning till ett redan starkt lag med Ninja, Tornesch och Mic Mac, så chanserna till framgångar på EM och ett OS-kval har definitivt inte minskat genom det här, fortsätter han.

Henrik von Eckermann har tävlat Coupe de Coeur vid ett par tillfällen under augusti och ekipaget har samlat flera placeringar, bland annat blev det en andraplats i Hachenburgs Grand Prix under helgen som gick.
- Det är en häst med extremt mycket kapacitet som är väldigt trevlig att rida på, säger Henrik von Eckermann.
Coupe de Coeur är en 14-årig hingst efter Calido I och har bland annat varit Ludger Beerbaums världscupfinalhäst 2009 i Las Vegas och 2011 i Leipzig, Tyskland.
- Det är jättesnällt av Ludger att ställa honom till förfogande, det är inte som att han har tio andra GP-hästar som står och väntar i hörnen, fortsätter Henrik.
Det svenska lagets chanser tror han är mycket goda.
- Jag har stora förhoppningar på laget, vi ska absolut sikta på att ta medalj och till OS måste vi.

En som har sett Henrik och Coupe de Coeur tävla är Malin Baryard-Johnsson.
- Jag såg dem i San Patrignano och det såg väldigt bra ut. Det är ett spännande svenskt lag vi har och jag har en bra känsla inför EM, säger Malin.

Förbundskapten Sylve Söderstrand kommer inom kort att ta ut en reserv till laget.

Sylve Söderstrand, förbundskapten hoppning, 0735-11 41 11
Lotta Amnestål, informationschef, 0709-79 56 35

EM i hoppning Madrid, Spanien 13-18 september
Arrangörens hemsida: http://www.europeanjumping2011.com/

OS-kval
Efter VM i Lexington, KY, USA, i oktober 2010 är Tyskland, Frankrike, Belgien, Brasilien och Kanada OS-kvalade tillsammans med Storbritannien som arrangörsnation och Australien. På EM kvalar de tre bästa europeiska nationerna, förutom ovanstående, till OS.