EM-laget kommer till Stockholm Horse Show

EM-laget kommer till Stockholm Horse Show

Pressinformation från Stockholm International Horse Show 2013-11-13

Hela det svenska EM-dressyrlaget med Tinne Vilhelmson Silfvén, Minna Telde, Malin Hamilton och Patrik Kittel kommer till Stockholm International Horse Show och världscupdressyren.

Tinne Vilhelmson Silfvén vann förra årets världscupdressyr i Stockholm med nytt personligt rekord och kommer taggad till Stockholmsarenan. I säsongsdebuten i Odense red hon och Don Auriello in på en andraplats.
- Det känns fantastiskt att komma till Stockholm och rida för hemmapubliken, säger Tinne Vilhelmson Silfvén, som ju är titelförsvarare i Ericsson Globe.
- Lite läskigt är det men det är bara att rida på, säger Tinne som precis landat i Stuttgart för att rida världscup på Don Auriello.
- Det blir generalrepetition inför Stockholm, konstaterar Tinne.

Patrik Kittel gör säsongsdebut med sin topphäst Watermill Scandic HBC. Scandic var tvungen att stå över EM i somras på grund av skada men är nu tillbaka igen.
- Det ska bli jättekul att komma tillbaka och rida i Stockholm, säger Patrik entusiastiskt.
- Det blir Scandics första tävling efter skadan han fick inför EM så nu är vi taggade, säger Patrik.

Minna Telde och Santana hade ett fantastiskt EM och satte personbästa på de danska dressyrbanorna. Efter höstvilan är nu Santana tillbaka och första tävlingen i Odense gick galant med en femteplats i küren.
- Det är sådan häftig atmosfär i Globen och den svenska publiken är fantastisk att rida för, säger Minna, som hoppas och tror att Santana ska hinna återhämta sig helt efter den virus han ådrog sig vid tävlingarna i Odense.
- Plan B är att rida Don Charly, han har inte tävlat i Sverige på länge så det vore kul att få visa upp honom i Stockholm, säger Minna.

Malin Hamilton var fjärde ryttare i laget och gjorde mästerskapsdebut i somras. Malin och Fleetwood startade världscupen i polska Wroclaw i höstas men starten på Stockholm International Horse Show blir ekipagets första i västeuropeiska ligan.

Stockholm International Horse Show med Reem Acra FEI World Cup 28 november – 1 december
www.stockholmhorseshow.com

Bo Jenå, förbundskapten dressyr, 0709-79 05 46
Lotta Amnestål, pressansvarig Stockholm International Horse Show, 0709-79 56 35