Emma Nyqvist, 17 år, från Karlstad har utsetts till Årets Ungdomsledare inom ridsporten. Foto: Privat

Emma Nyqvist är Årets Ungdomsledare

Årets Ungdomsledare 2016 är Emma Nyqvist från Karlstads Ridklubb i Värmlands distrikt.
- Jag visste att jag var nominerad, men det var verkligen förvånande att jag vann, säger hon.

Emma Nyqvist är 17-åringen som oftast hänger i stallet och alltid ställer upp, oavsett vilken aktivitet det gäller. Hon är aktiv inom klubbens ungdomssektion och hjälper till med teoriundervisningen på ridskolan.
- Jag började rida när jag var sex år och har ridit på KRK sedan 2010. Jag tillhör också stallgruppen och jobbar i stallet vissa helger, berättar Emma.

Stipendiet om 7 500 kronor delas ut lördag kväll 26 november under Sweden International Horse Show på Friends Arena.
- Det är lite halvt overkligt att man ska åka dit. Det känns spännande och nervöst.

I framtiden vill Emma Nyqvist lära sig mer om pedagogik och utveckla sitt ledarskap genom att vidareutbilda sig inom ridsporten.

Ur motiveringen:
Emma Nyqvist är en driven och positiv tjej med ett stort engagemang. Hon vill alltid lära sig mer och trivs i rollen som ledare. Hon är med och hjälper till samt stöttar föreningens barn och ungdomar. Emma är dessutom en exemplarisk förebild som har en trevlig inställning och ett positivt ledarskap i stallet. Hon erbjuder alltid en hjälpande hand till den som behöver det.

Centrala ungdomssektionen vill tacka Emma Nyqvist för hennes fantastiska engagemang inom ridsporten!

Sedan 1998 har Svenska Ridsportförbundets Centrala Ungdomssektion CUS, årligen delat ut stipendium till Årets Ungdomsledare. Genom stipendiet vill CUS lyfta fram och synliggöra unga ledare som gör goda ledarinsatser inom ridsporten. Stipendiet ska användas till någon form av ledarutbildning.