Peder Fredricson och H&M All In på Stockholms Stadion. Foto: Stefano Grasso/LGCT

En månad kvar till sommarens hästfest på Stadion

Den 17–19 juni intar hästarna Stockholms Stadion igen när en av ridsportens mest prestigefyllda hopptävlingar, Longines Global Champions Tour kommer till Sverige för tredje gången.

Världens högst rankade hoppryttare, däribland våra svenska världsklassryttare, kommer att kämpa för att nå högst upp på pallen i Stockholm när de tävlar individuellt i Longines Global Champions Tour och i lagtävlingen Global Champions League.

Stockholm Horse Week bjuder också på klasser för unga talanger genom Lövsta Future Challenge som arrangeras för både U25-ryttare och unga sjuåriga hästar. Den stora nyheten i årets program är SHW Young Talents där tio ponny- och tio children-ryttare får chansen att visa upp sig på Stadion.

– Publiken kommer väldigt nära tävlingarna och får verkligen uppleva toppsport när den är som bäst under tre fullspäckade dagar. Framridningen är förlagd på samma yta som Shopping Village, vilket ger publiken ett unikt tillfälle att ta del av ryttarnas förberedelser på nära håll, säger Sara Johansson, tävlingsledare LGCT Stockholm & Stockholm Horse Week.

Redan den 6 juni börjar Stockholms Stadion transformeras till en ridsportarena som ska rymma både tävlingsbana, framridning och Shopping Village. Den historiska arenan, som tidigare stått värd för bland annat OS 1912 och Ryttar-VM 1990, kommer att ha en publikkapacitet på ca 6500 platser. Det byggs också ett område för de lite yngre, Kids Corner, med flera roliga aktiviteter under helgen. För den som vill äta och dricka gott finns både en stor publik restaurang samt flertalet foodtrucks och kiosker.

– Det finns något för alla hästälskare, precis som det finns något för den oinvigde som uppskattar ett riktigt fartfyllt evenemang. Vi är glada över att kunna bjuda publiken på sport i världsklass, god mat, shopping och den fantastiska atmosfären på Stadion, säger Johan Pagerup, VD Stockholm Horse Week.

Se program och köp biljett här (detaljerat program bifogas nedan)

Sara Johansson
Sportchef