Falsterbo Horse Show smygstartar i helgen

Falsterbo Horse Show smygstartar i helgen

På lördag smygstartar Falsterbo Horse Show med nationella tävlingar och kval till hoppningens internationella femstjärniga tävling. Nästa vecka drar de internationella tävlingarna igång med bland annat nationshoppning, Furusiyya FEI Nations Cup Division 1 Jumping, och World Dressage Masters. 11 svenska hoppryttare och 11 dressyrryttare är klara för internationell start.

I de internationella hoppklasserna startar Niklas Arvidsson, Angelica Augustsson, Malin Baryard Johnsson, Rolf-Göran Bengtsson, Henrik von Eckermann, Emma Emanuelsson, Angelie von Essen, Jens Fredricson, Peder Fredricson, Douglas Lindelöw och Royne Zetterman.

Ytterligare två hoppryttare har chans att genom helgens kvalklasser kvala till de internationella tävlingarna 11-14 juli. Totalt slåss 15 ryttare om de två kvalplatserna. Dessa är: Linda Heed, Anders Lidbeck, Alexander Zetterman, Fredrik Jönsson, Stephanie Holmén, Elin Jansson, Jenny Johansson, Niklas Jonsson, Jens Wickström, Viveca Lundbäck, Marcus Hägglund, Elin Sjögren, Johan Lundh, Satu Liukkonen (Finland) och Sebastian Numminen (Finland).

För hoppryttarna i de internationella klasserna väntar den största utmaningen redan på fredagen den 12 juli då nationshoppningen med Europas bästa lag avgörs. Sverige tillhör i år Division 2 och får därför inte räkna några poäng från Falsterbo men deltar i form av hemmanation. Förra året vann det svenska laget genom Malin Baryard Johnsson, Rolf-Göran Bengtsson, Henrik von Eckermann och Jens Fredricson. Förbundskapten Sylve Söderstrand ställer upp med ett minst lika starkt lag i år. De svenska ryttarna vill gärna ge hemmapubliken ännu en seger.

Det internationella motståndet blir dock tufft. Från Tyskland kommer bland andra Marcus Ehning och Philipp Weishaupt. Guldmedaljören från London-OS, Steve Guerdat, kommer från Schweiz och från Holland kommer Jeroen Dubbeldam.

>> Se alla hoppryttare och hästar HÄR

För dressyrryttarna hettar det till klockan 12:00 samma fredag då World Dressage Masters inleds med en Grand Prix. På lördag rider de åtta bästa ryttarna Grand Prix Kür medan resterande startar i Grand Prix Special. WDM-dressyren i Falsterbo är den första deltävlingen för säsongen 2013/2014. Föregående säsong blev det svensk totalseger genom Tinne Vilhelmson Silfvén, före Patrik Kittel på andra plats och tyska Isabell Werth på tredje. Sverige ställer i år upp med följande ryttare: Patrik Kittel, Tinne Vilhelmson Silfvén, Minna Telde, Malin Hamilton och Cecilia Andrén Dorselius.

Motståndet består av bland andra norska Lillann Jebsen, danska Lisbeth Seierskilde och Patrik Kittels australiensiska fru Lyndal Oatley.

>> Se alla dressyrryttare och hästar HÄR

I den trestjärniga dressyren rider Ulla Håkanson, Caroline Bonde, Charlotte Haid Bondergaard, Jeanna Högberg, Sofie Lexner, Caroline Darcourt och Minna Telde.

Under veckan blir det också traditionsenligt Derby, Grand Prix-hoppning, unghästfinaler och mycket mer. Onsdagens Hunting får OS-glans då Sara Algotsson Ostholt deltar på Maria Gretzers fälttävlanshäst Matilda.

TV-tider
Furusiyya FEI Nations Cup Jumping direktsänds i FEI TV fredag 12 juli klockan 14:25. Eurosport eftersänder onsdag 17 juli 20:05.

Arrangörens hemsida
Start- och resultatlistor 6-7 juli

Program, finaler mm
För fullständigt program se arrangörens hemsida.

Lördag 6 juli

12:30 Folksam Scandinavian Open Final 6-åringar hoppning
14:00 CDI3* Grand Prix Kür dressyr
14:30 Longines Falsterbo Grand Prix, hoppning