Första segern i Swedish Riders Trophy

Första segern i Swedish Riders Trophy

Pressinformation från Swedish Riders Trophy och Svenska Ridsportförbundet

Douglas Lindelöw på Balahe vann första delfinalen i Swedish Riders Trophy i Helsingborg i helgen. Han gick ut sist i omhoppningen och kunde avgöra genom att rida fortare än tvåan Stephanie Holmén.

- Det var väldigt, väldigt skönt att vinna! Men visst är det extra nervöst men samtidigt roligt att starta sist när man vet att man kan avgöra själv, säger Douglas Lindelöw.

Prissumman för förstaplatsen var 35 000 kronor och totalt delades det ut 72 500 kronor i klassen som var den första delfinalen i den nya hoppligan på 1,35-1,40-höjder. Totalt är det 1,2 miljoner kronor som delas ut i serien Swedish Riders Trophy.

Intresset för den nya serien har varit enormt bland ryttarna och de 150 startplatserna tog slut på mindre än en timma. Över 100 ekipage stod på väntelistan inför Helsingborgstävlingarna. Från fredagens kval gick de 50 bästa vidare till lördagens andra kval. Där ifrån gick de 20 bästa vidare till delfinalen på 1,40-höjd på lördagskvällen.

- Serien ligger helt i linje med den nya hopporganisationen där vi ska satsa på lovande, kommande ryttare, säger Annika Ersgård, sportchef hoppning på Svenska Ridsportförbundet.
Bakom hoppsatsningen står Timothy Smart i samarbete med Svenska Ridsportförbundet. Investeringen är långsiktig med målet att öka intresset för Sveriges näst största idrott, såväl som att ge talangfulla ryttare chansen att utvecklas till toppnivå på hemmaplan.

Tävlingsplatser
v 39 Helsingborgs Fältrittklubb
v 41 Södertälje Ridklubb
v 43 Grevagården
v 45 Flyinge Hästsportklubb
v 47 Strömsholms Ridsportförening
v 49 Helsingborgs Fältrittklubb - Semifinal/Final

TV-kanalen Horse1, som hade premiär 23 september, direktsänder de fem deltävlingarna och finalen.

Swedish Riders Trophy, 1,40-hoppning, delfinal 1: 1) Douglas Lindelöw, Flyinge Hästsportklubb, Balahe 0+0 34,63 2) Stephanie Holmén, Flyinge Hästsportklubb, Thriller P 0+0 36,52 3) Fredrik Jönsson, Flyinge Hästsportklubb, Aloubet 0+0 36,66 4) Victoria Almgren, Värnamobygdens Ryttarförening, Carpe Diem af Pan 0+0 36,80 5) Jacob Hellström, Flyinge Hästsportklubb, Franz Ferdinand 0+0 37,70

Så går det till - regler