Guld till ridsporten på Guldbladet-galan

Guld till ridsporten på Guldbladet-galan

Svenska Ridsportförbundets jubileumsbok ”Hästkarlar, hästtjejer, hästälskare” vann priset för bästa bok på årets Guldbladet-gala på torsdagskvällen.

Boken är en hyllning till förbundets cirka 900 ideella föreningar och berättar ur ett genusperspektiv ridsportens galopperande förvandlingsnummer, från mansdominerad överklassport till folkrörelse och en av Sveriges största idrotter bland tjejer.
”Hästkarlar, hästtjejer, hästälskare” är producerad av Svenska Ridsportförbundet i samarbete med idrottsprofessor Susanna Hedenborg, Malmö Högskola, och Kate Redaktionell Design, Stockholm.

- Vi är stolta över priset och vår bok, det är en viktig historia som verkligen tål att berättas för fler, säger Carina Sjöberg, generalsekreterare för Svenska Ridsportförbundet.
- Jag vill säga tack och ett speciellt grattis till Susanna Hedenborg, Kate och våra medarbetare som verkligen gjort ett hästjobb med boken.

Så här lyder juryns motivering till guldet:
”Priset går till en bok som med glädje och värme beskriver ett 100-årigt förbunds historia. Och inte bara det; den gör det genom att kombinera fantastiska bilder och fina texter ur ett genusperspektiv. Resultatet blir en inkluderande bok som bjuder alla medlemmar en inblick i den gemensamma historien”.

Nominerade konkurrenter i klassen var Barncancerrapporten/OTW och Lidls kokbok Mat, råvaror och kärlek/Familjen Pangea.

Guldbladet arrangeras av Swedish Content Angencies, en branschorganisation för redaktionell kommunikation. Priset vill lyfta fram inspirerande och framgångsrika produktioner och delas ut i 17 olika kategorier.

Hästkrafterna tog för sig på flera sätt på galan. Grattis också till Svenska Ridsportförbundets samarbetspartner ATG som tillsammans med OTW vann priset för bästa webb-tv; Mitt liv som Jockey om Musse Hasselvall.  En ridhistoria som faktiskt började inom ridsporten och Stjärnornas hoppning under Stockholm International Horse Show på Ericsson Globe.

På bilden syns Susanna Hedenborg i samband med boksläppet på Enskede ridskola i Stockholm.