Halmer på plats på Nordiska Mästerskapet

Halmer på plats på Nordiska Mästerskapet

Äntligen har han landat på den bal han ska vara. Halmer, halmhästen som blickar ut över travbanan och håller ett vakande öga över det som händer. Han konstaterar också att uppfinningsrikedomen inte går att ta miste på när det byggs hinder på travbanan i Vaggeryd.

De flesta hindren till maratonbanan i det nordiska mästerskapet i sportkörning är fasta hinder.
Det vill säga att de står på sina platser året om. De dammas av när det är dags för tävling. Men det innebär inte att det är samma bana varje år, utan banorna ändras beroende på svårighetsgrad. Tony Andersson är banbyggare. Han planerar och bygger både precisions- och maratonbanorna. När det gäller maratonhindren är det han som bestämmer var portarna i hindren ska vara beroende på svårighetsgrad. När det är tävlingar med olika svårighetsgrader är det vanligt att de som kör enklare klasser inte kör alla portar.

– Varje hinder är en utmaning för mig som banbyggare. Målet är att den som är bäst ska kunna välja den snabbaste vägen, men ändå kunna köra på ett bra sätt. En kusk kan också välja att ta en längre väg, som regel blir det enklare, men innebär då att tiden påverkas.
Tony känner till Vaggeryds hinder eftersom han var med och byggde SM-banorna 2012.
– Hindren i Vaggeryd ligger bra till det är både skog då vi även kan använda oss av träden som portar, men det är också öppen mark vilket skapar andra förutsättningar.

Publikvänliga hinder
Hinderbanorna i Vaggeryd ligger bra till så att publiken kan se ekipagen De flesta hindren ligger dessutom nära varandra så att det är enkelt att följa en kusk om man så vill. Två hinder ligger på travbanans inneroval men det är inte långa sträckor att gå. Eftersom det finns två hinder i innerovalen får publiken också bra möjlighet att se de tävlande.

Engagerade och uppfinningsrika
Det märks att folk är engagerade, att det krävs både att vara uppfinningsrik och kreativ för att göra bra och också roliga hinder. Alla hinder har fått ett ansiktslyft dels genom nya dekorationer dels genom att de är nymålade.

Kuskändringar i NM-lagen
Det blir förändringar i den svenska laguppställningen på NM för enbet häst och ponny par.
Sista dagarna innan start har landslagsledare Lotta Pålsson tvingats göra justeringar i laguppställningen.
Thomas Sjöberg, Brastad, går in i NM-laget för enbet och Catharina Eneroth, Vinslöv, blir reserv, sedan Cecilia Qvarnström och Anneli Blomberg tackat nej på grund av skada.
I laget för ponny par har Marie Nilsson avböjt start, också på grund av skada, och reserven Carina Sandberg, Nättraby, går in i hennes ställe. Ny reserv i ponnyparlaget blir Ia Johansson, Linköping.

Fakta Nordiska Mästerskapet i sportkörning

Nordiskt mästerskap i sportkörning den 16-19 juli 2015
Plats: Vaggeryds travbana
Arrangör: Jönköpings läns Kusksällskap
Webbplats: http://nmdriving2015.weebly.com/
Presskontakt: Agneta Gustavsson 070-671 30 32 (ej under tävlingsdagarna)
Emelie Lindeborg 076-248 24 25 (tävlingsdagarna)
Tävlingsledare: Gunilla Granberg, 073-674 17 28
Mejl: tavlingivaggeryd@hotmail.com

Representanter för media är varmt välkomna till NM i körning. För vår planering vill vi gärna ha en intresseanmälan till tavlingivaggeryd@hotmail.com

Kuskar från Sverige, Norge, Danmark och Finland kommer att göra upp om att bli nordiska mästare. Under några dagar kommer du att få se elegans och flärd i dressyren, fart och fläkt i precisionen och taktik och tempo i maraton. Maraton är körningens formel1. Arrangör är Jönköpings läns Kusksällskap som har god erfarenhet av större tävlingar. 2012 anordande kusksällskapet SM i körning.

Seniorer, juniorer, Young drivers, par och enbet
I Nordiskt mästerskap finns ett flertal klasser. Det är stor häst, enbet och par. Det är ponny, enbet, par och fyrspann. I dagsläget finns bara 1 fyrspannskusk, och kommer inte ytterligare en tävlande blir det inte någon klass. Dessutom finns tre åldersklasser, seniorer, Young drivers och juniorer.
Jönköpings läns Kusksällskap räknar med deltagare från Norge, Danmark, Finland och Sverige.