Helena Persson vann Volkswagen Grand Prix 2014

Helena Persson vann Volkswagen Grand Prix 2014

Det var Helena Persson som stod överst på prispallen när resultatet i finalen av Volkswagen Grand Prix var klart. Finalen reds på Flyinge och startfältet innehöll idel kända ryttarnamn.

Rolf-Göran Bengtsson kom hem till Flyinge för final i Volkswagen Grand Prix. En glad och uppåt Rolf-Göran visade upp nya hästar och sin familj med dottern Pamina i centrum, men finalen den vann han inte. Det gjorde Helena Persson, Årsta Runsten, sjufaldig svensk mästare, med stora Bonzai H.
- Jag satsade allt jag kunde, sa hon glädjestrålande.
Nu får hon rida de internationella hoppklasserna under Sweden International Horse nästa helg på Friends Arena.
- Då ska jag rida för allt jag är värd.
Hon har nämligen varit tvåa två gånger om i Grand Prix-hoppningarna där och aldrig vunnit en bil.
Douglas Lindelöw, som red på sin förenings hemmaplan, var tvåa med Casello.
- Jag gjorde ett försök. Men det räckte inte idag mot Helena, menade han.
Trea var Jonas Rinné, som rider för Åby Ridklubb i Norrköping och driver hästgård söder om Linköping. Han red sitt 17-åriga sto La Belle som bara blir bättre och bättre.
- Klart att det är surt att vara trea. Men jag har aldrig varit så här högt placerad i en final, säger han.

De tre toppryttarna fick beröm från förbundskapten Sylve Söderstrand och Rolf-Göran Bengtsson som slutade på 16 plats.

- Helena gjorde en superomhoppning. Casello, Douglas häst, hoppar mycket fint och Jonas Rinné har en väldigt fin häst i La Belle, säger Rolf-Göran Bengtsson.

Resultat

Volkswagen Grand Prix Final 1,50-hoppning: 1) Helena Persson, Årsta Runsten, Bonzai H 0+0 40,52 2) Douglas Lindelöw, Flyinge HSK, Casello 0+0 41,22 3) Jonas Rinné, Åby Ridklubb, La Belle 0+0 44,26 4) Elin Sjögren, Skyrup Country Club, Carusa 0+4 44,97 5) Johan Lundh, Lidköpings RK, Miebello 0+4 45,30 6) Niklas Arvidsson, Helsingborgs FRK, Click and Cash 0+8 41,71

Marcus Thomasfolk, informationschef Volkswagen Sverige, 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se
Caroline Lundström, projektledare Volkswagen Grand Prix, 070-978 49 01, caroline@lundstromdesign.se