Henk Nooren lämnar som rikstränare

Henk Nooren lämnar sitt uppdrag som rikstränare för de svenska hoppryttarna. - Jag har fått flera nya uppdrag i Holland som gör att jag inte har den tid jag anser att jag behöver för att göra ett bra jobb som rikstränare, säger Henk Nooren, som understryker att beslutet inte har något samband med resultatet på det nyligen avslutade världsmästerskapet i Aachen att göra. - Beslutet var i praktiken fattat redan innan VM, säger Henk Nooren. - Helt oförberedd på att beslutet skulle komma var jag inte, säger förbundskapten Maria Gretzer. - Mycket tråkigt men nu vet vi vad vi har att gå vidare från, säger ordföranden i hoppkommittén Anders Lidbeck. Hur detta påverkar landslagsverksamheten ska ses över i ett arbetsteam med sportchefen Tomas Torgersen, hoppkommitténs ordförande Anders Lidbeck och förbundskapten Maria Gretzer. Maria Gretzer ställde direkt frågan om Henk kunde tänka sig att fortsätta hjälpa de svenska ryttarna inför större tävlingar och mästerskap, och fick ett positivt svar. En eller ett par av de uppskattade kurserna Henk Nooren tidigare hållit i Sverige kommer också att genomföras framöver. Enskilda ryttare kommer precis som tidigare att kunna åka till Henk och träna. Skillnaden mot i år blir i första hand att Henk Nooren inte har hand om uttagningar till superligan och mästerskapen. - Skulle vi vara kvar i superligan så har vi lärt oss vad vi kan förbättra och hur upplägget ska se ut, säger Maria Gretzer. En utvärdering av VM ska göras i samarbete med SOK, Sveriges Olympiska Kommitté. Utvärderingen och svaren från ryttarna på en enkät kommer att finnas med som underlag när riktlinjerna för hur svensk hoppning ska arbeta i framtiden dras upp. Sportchef och förbundskapten kommer att ansvara för det arbetet i samarbete med den övriga landslagsledningen, hoppkommitténs ordförande och med stöd från SOK. - Det här första året som förbundskapten har gett mig mängder av erfarenheter och har i stort sett gått bra, men visst har jag gjort en del misstag under vägens gång, säger Maria Gretzer. - Det har också gett mig många nya idéer om hur vi ska gå vidare i framtiden och vad vi kan förbättra och förändra, fortsätter hon. Mer information Maria Gretzer, förbundskapten 0709-79 07 58 Lotta Amnestål, informationschef 0709-79 56 35 Tomas Torgersen, sportchef 0709-79 56 05