Hoppvecka i Falun med utomhus-SM

Hoppvecka i Falun med utomhus-SM

Jens Fredricson, Daniel Zetterman och Helena Persson är några av över 30 seniorer som är anmälda till årets utomhus-SM i Falun sista helgen i juni. Dalahoppet inleds redan nu på söndag och pågår hela veckan.

Tävlingarna på Lugnet i Falun lockar med fina tävlingsförhållanden, en bil till segraren i senior-SM och kvalificering till Falsterbo Horse Show för SM-vinnarna i senior-, young rider- och juniorklassen.

140 ton sand har körts ut på ridbanan. Sanden blandas tillsammans med fiber för att få ett så bra underlag som möjligt.
- Vi har alltid haft bra underlag med bara sand men nu vill vi höja nivån, säger tävlingsledaren Lars Alexandersson.

Mer än 300 boxar byggs på plats och 1 200 spånsäckar går åt under veckan. Medlemmarna i Falu Ryttarsällskap ställer upp och arbetar ideellt både före, under och efter tävlingen för att allt ska fungera på bästa sätt.

På midsommardagen byggs de första banorna för Dalahoppet och sen rullar allt vidare mot onsdagen då de första kvalbanorna för SM kommer att byggas. Omkring 85 ryttare startar i SM-klasserna, anmälningstiden går ut den 21 juni.

Dalahoppet och SM i hoppning 22-29 juni på Lugnet, Falun

Tidsprogram

TORSDAG 26 juni
Första kvalet för juniorer och young rider

FREDAG 27 juni
Första kvalet för seniorer

LÖRDAG 28 juni
Andra kvalet för juniorer, young rider och seniorer

SÖNDAG 29 juni
Finaler

Ackreditering görs på arrangörens hemsida - Klicka HÄR.

Pressansvarig Ann-Christin Jonell, 070-5769734 - e-post