Jubileumsritten vidare upp i landet

Jubileumsritten vidare upp i landet

Svenska Ridsportförbundet firar 100 år med bland annat en 100-dagars långritt genom Sverige. Det är en manifestation för en pigg 100-åring och ridsportens utveckling i Sverige.

I nationaldagsveckan är Jubileumsritten på väg längs vänstra sidan av Vättern mot Närke.
På nationaldagen passerar ritten Skövde för att fortsätta mot Karlsborg och Forsvik där överlämnandet av budkaveln görs till ryttare från Närke.

Budkavlen färdas genom Sverige med hjälp av ryttare från landets ridsportdistrikt, från Skåne i söder till Norrbotten i norr. Budkavlen når Luleå 25 augusti.
Budskapet längs vägen är hästkraft och ridsportens utveckling under 100 år.

På tisdag 5 juni är Jubileumsritten i Falköping där ryttarna passerar både djurparken och Falköpings ridhus innan det är dags för sträckan mot Skövde.
På fredag  8 juni kommer Jubileumsrittens ryttare till ”upp-och-ner-festivalen” i Tibro. Beräknad ankomst strax efter halv fem.
På söndag sker nästa överlämnande av budkavaln vid Forsviks slussar.

I Jubileumsrittsbloggen kan du följa ryttarna på vägen http://jubileumsritten.wordpress.com

Utdrag ur bloggen:
”Fredagen den 1:juni startade vi 8 st ryttare från ridhuset i Borås. Till vår stora glädje kom det 2 st ridande poliser från polisrytteriet i Göteborg och eskorterade oss genom Borås. Deras lugnande inverkan smittade av sig på våra hästar som klarade i stort sett allt konstigt under vägen utan problem, tex köpcentra, byggarbetsplats med lyftkranar, bussar, lastbilar, tunnlar och rondeller. Vi blvv intervjuade av Radio Sju när vi red förbi deras hus. Lyssna på intervjun kan du göra här, 8 min in på sändningen: http://sverigesradio.se/sida/play.aspx?ljud=3964852

Sträckor Västergötland:
Måndag 4 juni
Start kl 10:00 Bragnum, Floby, Torpa, Gökhem, Påverås i Falköping
Tisdag 5 juni
Start kl 10:00 i Falköping, djurparken, Falköpings ridhus, Friggeråker, Torbjörntorp, Rörsberga, Ullstorp, Segerstad, Stenstorp
Onsdag 6 juni
Start kl 10:00 i Stenstorp – Jutagården, Skultorp, Skövde. Överlämnande av budkaveln till nästa grupp ryttare.
Torsdag 7 juni
Start ca 13:00 vid Jutagården, Skultorp, Skövde till Värsås ca 16:00
Fredag 8 juni
Start ca 12:00 Värsås till Tibro ca 16:15