Jubileumsstipendium ska hjälpa Sara på distansen

Jubileumsstipendium ska hjälpa Sara på distansen

Distansryttaren Sara Henriksson, 21, från Agunnaryd, har utsetts till Ridsportens Jubileumsstipendiat 2015.
- Jag vill matchas mot de bästa i världen, säger Sara som med hjälp av stipendiet på 100 000 kronor nu får hjälp på traven mot sina högt satta mål.
- Det här är så roligt för Sara och för hela distanssporten, säger sportens förbundskapten Annelie Ohlén.

En testtävling som fjortonåring, sen var Sara Henriksson fast i distanssporten.
- Sedan den dagen har jag bara velat rida längre och fortare, säger Sara som idag hunnit samla ihop 3 507 godkända kilometer i tävlingssadeln.

Sara älskar att tävla. För att själv kunna ta plats i världstoppen en dag vill hon matchas mot världens bästa ryttare.
Under 2014 vann Sara Henriksson SM för Young Rider och kom bland annat tvåa i en trestjärnig tävling över 160 km i Litauen med lovande Elopolda, 8, som tillsammans med Beutiful Biscaya, 11, är bästa hästarna i stallet.
2015 blir Sara senior och satsar mot landslaget och mot EM i Slovakien.
- Stipendiet öppnar helt nya möjligheter för mig, både vad gäller träning och tävling, säger Sara som blev rejält och glatt överraskad över utnämningen.

Sara Henriksson kommer från Pålsboda utanför Örebro och rider för Nerikes Distansryttarförening. Sedan fem år bor hon med sambo och fyra av sina hästar på en gård i Agunnaryd utanför Växjö, dit hon flyttade för att gå Ridsportgymnasium. Vid sidan av sin ridsportsatsning arbetar Sara deltid som personlig assistent.

Så här lyder stiftelsens motivering:
”Sara Henriksson är bara 21 år men har redan gjort sig ett namn inom svensk distansritt. Hon har ridit fyrstjärnig klass i både VM och EM som Young Rider och kommit tvåa i en trestjärnig 160 km. Sedan i somras kan hon även titulera sig svensk mästare för Young Riders.
Men Sara vill långt mer än så. Hon är en vinnarskalle utöver det vanliga som vill lära av de bästa och siktar mot världstoppen. Med flera hästar och en målmedveten satsning tar sig Sara an nästa säsong som senior. Genom Jubileumsstipendiet får hon en unik möjlighet att träna och tävla internationellt för att matchas mot sina högt satta mål och mot en plats i det svenska landslaget. Sara Henriksson har hästens bästa för ögonen och är en sann ambassadör som kan ge svensk distansritt en större plats på ridsportkartan.”

Det är andra gången Jubileumsstipendiet delas ut.
Svenska Ridsportförbundets Jubileumsstiftelse bildades i samband med Svenska Ridsportförbundets 100-årsjubileum 2012 för att ge svensk ridsport kraft att tillhöra världstoppen även i framtiden. Stipendiet delas ut för att ge en lovande ryttare strax under landslagsnivå en knuff vidare i karriären och mot mästerskap.
- Det är glädjande att så många värdiga kandidater från alla discipliner sökte stipendiet. Den här gången var det Sara Henriksson som bäst matchade våra kriterier, säger stiftelsens ordförande Gunilla Wikman.

Den första Jubileumsstipendiaten var dressyrryttaren Paulinda Friberg som under jubileumsåret gått från rookie till landslagsryttare och VM-reserv.

Stipendiet delas ut i samband med Luciafirande på Hovstallet i Stockholm den 13 december, där Stockholms Lucia generalrepeterar inför avfärd till Skansen.
Jubileumsstiftelsens beskyddare är H.K.H. Prinsessan Madeleine.

Fakta distansritt
Distansritt hör till de mindre sporterna inom Svenska Ridsportförbundet men intresset för distansen ökar, bland annat genom Kavli Clear Round, en satsning för att få fler att prova på. Inom det internationella förbundet (FEI) är distansen den näst största tävlingssporten.

Distansritt handlar ytterst om ”horsemanship” och testar hästens och ryttarens styrka och uthållighet över flera mil. Snabbaste tiden vinner, men det som är avgörande äratt ha kunskap om sin häst och rida klokt för att få godkänt att rida vidare mellan olika stationer, så kallade veterinärgrindar. Ekipagen rider distanser på mellan fyra och 16 mil. Maria Hagman Eriksson var Sveriges första världsetta i distansritt och den fjärde svenska ryttaren genom tiderna som varit rankad etta inom ridsport.

Margareta Borg, Svenska Ridsportförbundet, 0709-79 56 33