Kentucky Team Challenge - ny lagtävling i hoppning

Inbjudan till presskonferens

Tid: lördag 10 oktober 13:30

Plats: Röda ridhuset, Strömsholm

Svenska Ridsportförbundets hoppkommitté presenterar ett nytt spännande upplägg för lagtävlingar i Sverige.

Lagen består av tre ryttare och denna första säsong ingår fem deltävlingar med final i samband med inomhus-SM i Helsingborg i mars 2010.

Varje lag rider under ett namn de väljer själva. Det kan vara ett familjenamn, en region eller en sponsor. Minst en av de tre ryttarna ska vara under 21 år.

Poängen till laget är bästa ryttarens championatspoäng från respektive tävling, det kan vara en hög placering i en lägre klass eller en lägre placering i en svårare klass. En ryttares resultat räknas alltså, och hela laget behöver inte delta på samma tävling.

Till final går de tio lag som samlat mest poäng under kvaltävlingarna. Två ryttare rider finalen och prissumman i finalen beror på hur många lag som anmält sig till Kentucky Team Challenge. 50 procent av anmälningsavgiften går till prissumman i finalen.

Syftet med Kentucky Team Challenge är att lyfta fram sponsorer som satsar på ridsport och att öka intresset för nationella tävlingar bland ryttare, media, sponsorer och publik.

Ställningen i Kentucky Team Challenge publiceras allt eftersom på www.ridsport.se.

- Vi vill skapa en svensk tävling med bra prispengar och hög status där många vill delta, säger hoppkommitténs ordförande Gunnar Larsson.

- Förebilden är bland annat liknande tävlingar i Frankrike som är förberedande för internationellt tävlande.

Eventuellt överskott från Kentucky Team Challenge ska satsas på mästerskapsdeltagande.

På presskonferensen träffar du representanter för Svenska Ridsportförbundets hoppkommitté, kansliets sportavdelning och ryttare.

Kontakt och intresseanmälan senast fredag eftermiddag 9 oktober till

Lotta Amnestål, informationschef Svenska Ridsportförbundet, 0709-79 56 35 lotta.amnestal@ridsport.se