Klagshamns RF är Årets Ridskola. En utmärkelse som delas ut i samarbete med ridsportens huvudsponsor Folksam. Ylva Wessén, vd och koncernchef på Folksam, tillsammans med prischecken och förbundets generalsekreterare Annika Tjernström.

Klagshamns RF är Årets ridskola 2020

Kvalité i varje detalj! Klagshamns Ryttarförening i utkanten av Malmö kammar hem priset som Sveriges bästa ridskola 2020.
- Hurra! Det här är ett mål som vi jobbat mot och den är en stor ära för oss alla i föreningen, säger Helén Larsson Riis, stolt ordförande.

- Vi trodde det skulle ta tio år att uppnå men vi klarade det på fem. Vi är superstolta och nu har vi nya mål att leva upp till, tillägger verksamhetschef Maria Gudmundsson.

Totalt finns cirka 450 ridskolor i Sverige och många starka kandidater till priset som delas ut av Svenska Ridsportförbundets Ridskole- och Utbildningssektion i samarbete med ridsportens huvudsponsor Folksam.
- Årets ridskola är det finaste priset man kan få. För det står för så många bra värden och det handlar om gemenskap och att få vara med hästar – hela livet! Och vad skulle samhället och näringslivet vara utan alla dessa barn och ungdomar som får växa och lära sig ta ansvar på ridskolan, säger Folksams VD och koncernchef Ylva Wessén.

Klagshamns RF är första ridskolan i Skåne att ta emot utmärkelsen. Det är Ridsportsverige som nominerar.
- Det här är ett bevis på att verksamheten uppskattas väldigt mycket av medlemmarna och för oss är Klagshamn en förebild som vi hoppas ska inspirera fler ridskolor i landet, säger Markku Söderberg, ordförande i Svenska Ridsportförbundets Ridskole- och Utbildningssektion.

På ridskolan finns något för alla; barn och vuxna, ridning för personer med funktionsvariation, för den som vill tävla eller bara vara i stallet och mysa med hästarna.
Ungdomssektionen KRUS är en viktig motor i verksamheten och samlar cirka 500 barn och unga kring kul aktiviteter och hästkunskap.
Kön till ridskolan är lång. Få slutar, många vill rida fler dagar i veckan.
”Klagshamnsandan” är kittet i allt, smittar av sig och ger vänner för livet.
- Vi har ett stort hjärta och en strukturerad verksamhet som är mer än en ridskola, säger Helén Larsson Riis.
- Kamratskap, respekt och glädje är byggstenarna i allt vi gör.

Det som började på en nedlagd cementfabrik, är idag en toppmodern ridanläggning, inbäddad i ett naturskyddsområde och granne med havet.
2017 tog Klagshamns RF emot Svenska Ridsportförbundets kvalitetsmärkning, ett bevis för kvalité för hästar och människor och hög klass när det gäller bland annat verksamhet, säkerhet, arbetsmiljö, utbildad personal, stallar och ridhus.

Klagshamns nya ridanläggning är resultatet av ett framgångsrikt samarbete med Malmö kommun, som storsatsar på ridsport.
- Det är väldigt positivt att kommunen vill utveckla ridsporten, satsningen förpliktigar också med att möta de förväntningar som finns på oss, säger Helén Larsson Riis.
Priset Årets ridskola var ett mål och är en viktig sporre för föreningen framåt.
- Vi är aldrig nöjda och har en ständig vilja att utvecklas.

Priset till Årets ridskola är ett utbildningsstipendium på 40 000 kronor och uppmärksammas på digitala Ryttargalan som sänds med hjälp av ATG live från Kanal75 studio den 28 januari klockan 20.00 via Svenska Ridsportförbundets Facebook, Youtube samt på Equisport.

Motivering:
”För en inkluderande, inspirerande och kvalitetsmärkt ridskoleverksamhet i absoluta toppklass. Ett sant föredöme i svensk ridsport! Här stortrivs hästar och människor på en toppmodern anläggning byggd på/genom genuint engagemang, målmedveten styrning och vinnande samarbeten. Hos Klagshamns RF är säkerhet och hästvälfärd givna honnörsord, ungdomssektionen ett självklart nav och duktiga ridlärare ett starkt signum. Kamratskap, respekt och glädje är kuggarna i den varma ”Klagshamnsandan” som gör föreningen till en fantastisk plats att vara på, växa och utvecklas tillsammans med hästar och hästvänner – hela livet.”

Kontakt:
Helén Larsson Riis, ordförande Klagshamns Ryttarförening, 0705-144475
Maria Gudmundsson, verksamhetschef Klagshamns Ryttarförening, 0709 413 646
Markku Söderberg, ordförande Svenska Ridsportförbundets Ridskole- och Utbildningssektion, 070-550 13 04, markku.soderberg@icloud.com

Se Ryttargalan live på Svenska Ridsportförbundets facebooksida, youtube-kanal eller på Equisport med start klockan 20:00 torsdag 28 januari. Mer information om galan, nomineringstexter med mera finns på ryttargalan.se