2023 års segrare i totalfinalen under Gothenburg Horse Show: Viktor Melin och Douglas Lindelöw, tillsammans med förbundskapten Henrik Ankarcrona. Foto: Roland Thunholm

Klart för nästa säsong av ATG Riders League

Hoppningens nationella superserie ATG Riders League, med stora prispengar och fartfyllda hoppningar, fortsätter även nästa säsong. Nu är alla tävlingsplatser och datum för säsongen 2024/2025 spikade – inklusive en totalfinal under Gothenburg Horse Show i Scandinavium 2025.
– Svenska Ridsportförbundet och ATG fortsätter att tillsammans stärka den nationella sporten ännu mer, säger hoppningens förbundskapten Henrik Ankarcrona.

Av årets säsong återstår fortfarande den sjätte deltävlingen som går av stapeln hos Borås Fältrittklubb vecka 6 2024, samt totalfinalen under Gothenburg Horse Show i Scandinavium vecka 8 2024. Men redan nu är arrangörer och datum för nästa säsong av ATG Riders League spikade. Precis som i år blir det sex deltävlingar och en totalfinal.

Säsongen startar i juli hos Equine Club West Ridsportförening på Åbytravet vecka 30. Därefter kliver två helt nya arrangörer in i serien, Malmö Civila Ryttareförening som arrangerar deltävling två på stranden Ribersborg vecka 35, följt av Mantorp Hästsportförening som arrangerar den tredje deltävlingen på Mantorp Hästsportarena vecka 37.

2023 avslutas med deltävlingar hos Billdals Ridklubb i Göteborg vecka 42 och hos Horse Event Hästsportförening på Elmia i Jönköping vecka 44. Precis som under årets säsong avgörs den sista deltävlingen hos Borås Fältrittklubb vecka 6 2025.

Säsongens höjdpunkt, totalfinalen under Gothenburg Horse Show i Scandinavium, arrangeras vecka 8 2025.
– Att kombinera sport och spel har funnits i vårt DNA sedan starten 1974. Nästan lika länge har vi stöttat svensk ridsport. ATG Riders League är tävlingsformen som manifesterar vårt långa samarbete och det känns härligt att dra igång ännu en säsong, säger Camilla Hasselström, Head of External Communication på ATG.

Ligans upplägg är unikt i Sverige. Delfinalerna avgörs i flera heat på två olika höjder, 1,35 och 1,50. Publiken bjuds på mycket fartfyllda ritter när toppryttarna slåss om att vinna heaten, som alltid rids på en lördag. Ekipagen som har minst antal fel och är snabbast går vidare till lördagskvällens finaler, där det finns mycket gott om prispengar att hämta.

Varje deltävling har en samlad prispott på minst 208 000 kronor. Till det kommer så kallade spurtpriser, utökade prispengar till de ryttare som tar hem både heat och Winning Round under samma delfinal.
– Det är viktigt att vi har sponsorer och samarbetspartners som hjälper till att stärka den nationella sporten. ATG är en stark sponsor som erbjuder mycket prispengar på bra tävlingar – det är otroligt välkommet, förklarar Henrik Ankarcrona.

Under säsongen samlar ryttarna poäng i delfinalerna, där de bästa tar sig hela vägen till den stora finalen under Gothenburg Horse Show – 20 i Grand Prix-serien och 24 i 1,35-serien.
– Det är mycket värdefullt att ge fler ryttare chansen att rida i en arena som Scandinavium. Att få vistas bland världsstjärnor i en sådan miljö är betydelsefullt, säger Henrik Ankarcrona.

Prissumman som delades ut i förra årets final tangerade den högsta som hittills delats ut på en nationell hopptävling. Totalt rörde det sig om cirka 400 000 kronor.
– Prispengarna är av stor betydelse för att locka de svenska toppryttarna att stanna kvar och tävla på hemmaplan, menar Henrik Ankarcrona.

Säsongen 2024/2025

Vecka 30 Equine Club West RF, Åbytravet Mölndal

Vecka 35 Malmö CRF, Ribersborg
Vecka 37 Mantorp HF

Vecka 42 Billdals RK, Göteborg.
Vecka 44 Horse Event HF, Elmia Jönköping

2025
Vecka 6 Borås FK

Vecka 8 Gothenburg Horse Show, totalfinal