Körningen når nya längder i Globen

Varför nöja sig med fyra när man kan ha sex? Fråga fyrspannskuskarna Tomas Eriksson och Fredrik Persson till exempel som under Stockholm International Horse Show ger julavslutningen ett pampigt stuk när de kör in med varsitt sexspann på arenan. Fyrspannen är klara publikfavoriter på Globen och i år får publiken verkligen valuta. Globentävlingarna är tredje omgången i fyrspannens inomhusvärldscup och som vanligt lär sanden spruta när kuskarna gör upp om värdefulla världscuppoäng. Bara de fem bästa går vidare till säsongsfinal så varje kon och varje poäng är viktiga. När världscuptävlingen är klar sätter Tomas och Fredrik ytterligare två hästar i sina spann och återkommer på arenan. I en kadrilj med jultema sätter de en stämningsfull och pampig punkt för kvällens föreställning. Att köra sexspann har naturligtvis sina egenheter. - Det är stort och det är väldigt mycket kraft i ett sexspann, säger Tomas Eriksson. Rösten är en av kuskens viktigare hjälpmedel och Tomas hoppas att förlöparna längst fram ska höra honom. - Ett sexspann blir väldigt mycket längre än ett fyrspann. Hästarna mellan förlöparna längst fram och stånghästarna närmast vagnen kallas just - mellanhästar. Tomas Eriksson har kört sexspann förr, bland annat vid invigningen av VM för enbet i Åstorp för några år sedan, och tränar nu inför Stockholm International Horse Show. FEI World Cup Driving inleds nu till helgen i Hannover, Tyskland. Tomas Eriksson kör i säsongens första tävling och han för möta sin gamle antagonist från VM i Aachen. Christoph Sandmann har fått wild card av arrangören och nu har Tomas Eriksson chansen till revansch efter de snöpliga sex hundradelarna som skilde honom från bronsmedaljen. I Hannover kör också Michael Freund, som gör sin sista säsong inomhus efter att ha kört sin sista utomhustävling just på VM. Regerande världscupmästaren holländaren IJsbrand Chardon kör sin första inomhustävling i Hannover. Tre ungrare, Laszlo Juhasz, Attila Bardos och Jozsef Dobrovitz, utgör resterande startfält. FEI World Cup Driving 2006/2007 Datum och tävlingsplatser 26-29 oktober Hannover, Tyskland 15-19 november Stuttgart, Tyskland 1-3 december Stockholm International Horse Show (Globen) 7-10 december Genevé, Schweiz 26-30 december Mechelen, Belgien 18-21 januari Leipzig, Tyskland 25-28 januari Amsterdam, Holland 22-25 februari Göteborg Horse Show (Scandinavium) Mer information om Stockholm International Horse Show http://www.stockholmhorseshow.com Mer information om världscupen i Hannover http://www.german-classics.com/