Laddade för världscupfinal

Laddade för världscupfinal

I dagarna förbereder sig tre svenska världscupfinalister sig för att ta språnget över Atlanten. Ridsportens världscupfinaler i hoppning och dressyr avgörs i Las Vegas, USA, och på lördag lyfter hästarna från Amsterdam för att flyga direkt till den amerikanska tävlingsplatsen.

Till hoppningens världscupfinal, Longines FEI World Cup™ Jumping Final, är Douglas Lindelöw med Casello ende svensk i startfältet. I dressyrens världscupfinal, Reem Acra FEI World Cup™ Dressage Final, finns Paulinda Friberg med Di Lapponia T och Malin Hamilton med Fleetwood på startlistan.

Det är mycket som är premiär för de tre och deras hästar. Första flygturen för hästarna, första världscupfinalen för ryttarna och första besöket i USA och väl på plats direkt in i hetluften bland världens bästa ryttare.

- Det kommer att bli en jättebra erfarenhet, men jag kommer inte att be om ursäkt för oss,  säger Douglas Lindelöw som tillsammans med Casello testat tidshoppning med gott resultat på en tysk tävlingsplats som en del av uppladdningen.
- Annars har det varit vardag som vanligt för oss, det finns ingen anledning att krångla till träning eller annat inför den här tävlingen, fortsätter han.

Malin Hamilton och Fleetwood gör den sista uppladdningen i Tyskland hemma hos Patrik Kittel.
- Det blir ju en lång resa och det är skönt att kunna dela upp den i etapper, säger ridläraren från Valllentuna.

Malin Hamilton och Fleetwood har en lång, jämn resultatrad från internationella dressyrtävlingar och världscuper från de senaste åren och var med i det svenska EM-laget 2013. Malin Hamilton hade gärna velat tagga till sitt kürprogram inför världscupfinalen men tiden har inte räckt till. - Det är ett bra program så jag ser fram emot att rida finalen. Och musiken. Fleetwood Mac naturligtvis.

Att resa med häst till USA är ingen okomplicerad historia. Det är många papper som ska fyllas i, blodprov ska tas, hälsotester göras och listor som ska skrivas, innan det är dags för hästarna att checka in i Amsterdam på lördag morgon.
- Det var väldigt mycket praktiskt att ordna med, det var tur att vi var fler, säger Malin Hamilton som hållit kontakt med Paulinda Friberg inför resan. Många mail och samtal har det blivit.
- Nu känns det jättebra och jag ser verkligen fram emot finalen, säger Malin Hamilton.

På bara ett par år har dressyrrookien Paulinda Friberg och hästen Di Lapponia T från Flyinge utanför Lund gjort kometkarriär, från Grand Prix-debut via VM-reserv och nu till världscupfinal i Las Vegas, USA.
- Ja jisses ja, det här är hur stor som helst. Det är knappt att jag fattar det själv, säger Paulinda Friberg. Säsongen har börjat perfekt för Paulinda och di Lapponia som satt personbästa vid två internationella tävlingar i rad. Senast under världscupkvalet i Göteborg där de red ihop 76,925 procent i det fria programmet Grand Prix Kür. En niondeplats totalt i Europaligan gav finalplats och Las Vegas-biljett.
Paulinda längtar efter att rida i den täta Thomas & Mack Center i Las Vegas.

- Det häftigaste jag gjort hittills är att rida inför ett utsålt Scandinavium. Det här hoppas jag ska bli minst lika häftigt.
- Det är en sådan känsla! De gångerna önskar man att programmen var längre, man vill inte att det ska ta slut. Ambitionen inför Las Vegas är att hålla en fortsatt hög nivå. Bara att rida världscupfinal är som en seger.
- Jag har ingenting att förlora, säger en taggad Paulinda Friberg.

Torsdag och fredag rör sig transporterna med de svenska hästarna mot Amsterdam och tidigt lördag morgon är det incheckning och avresa för hästarna. Ryttare och hästskötare har delat uppdragen emellan sig, så några vinkar av hästarna på den holländska flygplasten och några står på landningsbanan i Las Vegas för att ta emot.

Onsdag nästa vecka börjar allvaret för världscupfinalisterna.

Så går det till - fakta och siffror
Världscupfinalerna 2015 – Longines FEI World Cup™ Jumping Final och Reem Acra FEI World Cup™ Dressage Final 15-19 april, Thomas & Mack Center, Las Vegas, NV, USA

Tidsprogram (lokal tid Las Vegas, NV, USA)
Onsdag 15 april 9:30 Longines FEI World Cup™ Jumping warm up 1:30 Reem Acra FEI World Cup™ Dressage warm up
Torsdag 16 april 12:00 Reem Acra FEI World Cup™ Dressage Grand Prix 19:00 Longines FEI World Cup™ Jumping Final I
Fredag 17 april 19:00 Longines FEI World Cup™ Jumping Final II
Lördag 18 april 12:00 Reem Acra FEI World Cup™ Dressage Freestyle (Final) 19:00 Grand Prix of Las Vegas
Söndag 19 april 12:00 Longines FEI World Cup™ Jumping Final III

SVT sänder
Fredag 17 april
16:30-17:30 SVT 1 sammandrag Longines FEI World Cup™ Jumping Final I
Lördag 18 april
16:50-17:50 SVT1 sammandrag Longines FEI World Cup™ Jumping Final II
21:00-01:00 SVT24 Reem Acra FEI World Cup™ Dressage Freestyle (Final)
Söndag 19 april
21:00-00:30 SVT 24 Longines FEI World Cup™ Jumping Final III

FEI TV visar alla finalomgångarna live
Torsdag 16 april
20:50 FEI TV Reem Acra FEI World Cup™ Dressage Grand Prix
Fredag 17 april
3:50 FEI TV Longines FEI World Cup™ Jumping Final I
Lördag 18 april
3:50 FEI TV Longines FEI World Cup™ Jumping Final II
20:50 FEI TV Reem Acra FEI World Cup™ Dressage Freestyle
Söndag 19 april
20:50 FEI TV Longines FEI World Cup™ Jumping Final III

Arrangörens hemsida: http://www.worldcuplasvegas.com/home
Resultat från Hippodata: http://hippodata.de/

Ackreditering: http://www.worldcuplasvegas.com/home/media
Pressansvarig: Marty Baumann, Marty@classic-communications.com

Regler, fakta och siffror för världscupfinalen i hoppning och dressyr

Longines FEI World Cup™ Jumping Final, världscupfinalen i hoppning

Världscupfinalen rids över fyra dagar i tre finalomgångar. Ryttarna tar inte med sig poäng från världscupkvalen, alla startar på noll fel. Varje ryttare får rida två olika hästar i de tre finalomgångarna, men bara en häst per omgång.

Den första finalomgången, Longines FEI World Cup™ Final I, rids över en 1,50-bana bedömning C där varje nedslag ger 4 sek tidstillägg. Vinner klassen gör ryttaren med kortast tid. Segraren av klassen tilldelas ett poäng mer än det totala antalet startande i första finalomgången. Andraplacerade får två poäng mindre än segraren, tredjeplacerade får tre poäng mindre och så vidare.

Andra finalomgången, Longines FEI World Cup™ Final II, en 1,60-hoppning, med en grundomgång och omhoppning. Ryttare som är utesluten eller har utgått i den första finalomgången får inte rida denna klass. Även efter den här omgången räknas poäng på samma sätt som i första finalomgången, det vill säga segraren får ett poäng mer än antal startande i klassen, andraplacerade två poäng mindre än segraren och så vidare.

Efter de två första finalomgångarna räknas poängen om till antal fel. Ryttaren med högsta antal totala poäng efter båda omgångarna får 0 fel. Ryttarna får därefter felpoäng i en stigande skala.

Den tredje och sista finalomgången, Longines FEI World Cup™ Final III, 1,60-hoppning, består av två rundor över en Grand Prix-bana. 30 ryttare får starta i den tredje finalomgångens första runda. I den andra rundan får 20 ryttare och de som är felfria i runda 1 starta.

Vinnare av Longines FEI World Cup™ Final är den ryttare som efter alla tre finalomgångar har minst antal fel totalt. Om två eller fler ryttare skulle vara likaplacerade sker omhoppning om segern.

Prispengar
Totalt rider ryttarna om 1 300 000 euro (550 000 euro i de tre världscupklasserna + 750 000 euro i världscupen totalt), cirka 12 miljoner svenska kronor. Totalsegraren vinner 1,5 miljoner kronor!

Definite entries till världscupfinalerna är 6 april 2015. Världscupfinalen i hoppning är öppen 18 ryttare från västeuropeiska ligan, 10 ryttare från de amerikanska öst- och västeuropeiska ligorna, två ryttare från Kanada, två ryttare från mexikanska ligan samt ett antal ryttare från de övriga ligorna som tas ut och fastställs av den internationella hoppkommittén.

Deltagarlista hoppning: http://www.worldcuplasvegas.com/home/jumping_contestants

Svensk ryttare; Douglas Lindelöw, Hörby – första världscupfinalen

Banbyggare; Anthony D'Ambrosio, USA

Kuriosa och kortfakta
Det var i Göteborg den första världscupfinalen i hoppning avgjordes 1979. Då vann Hugo Simon, Österrike, på Gladstone.

Fyra ryttare har vunnit världscupfinalen tre gånger; Hugo Simon, Österrike (1979, 1996, 1997) Rodrigo Pessoa, Brasilien (1998, 1999, 2000), Merdith Michaels-Beerbaum, Tyskland (2005, 2008, 2009) Marcus Ehning, Tyskland (2003, 2006, 2010)

Fyra ryttare har vunnit världscupfinalen två år i rad på samma häst; Ian Millar, Kanada, Big Ben (1988, 1989) John Whitaker, Storbritannien, Milton (1990, 1991) Hugo Simon, Österrike, ET, (1996, 1997) Meredith Michaels-Beerbaum, Tyskland, Shutterfly (2008, 2009)

Så gick det senast
2014 gick världscupfinalen i franska Lyon och Daniel Deusser, Tyskland, med Cornet d´Amour vann. Malin Baryard gjorde sin tionde världscupfinal i Lyon, och utgick i tredje finalrundan med H&M Tornesch.

Bästa svenska resultat
Malin Baryard-Johnsson står för bästa svenska resultat i en världscupfinal i hoppning hittills. Med H&M Butterfly Flip slutade hon på tredje plats i världscupfinalen i Las Vegas, USA 2003.

Reem Acra FEI World Cup™ Dressage Final, världscupfinalen i dressyr

Världscupfinalen i dressyr består av en Grand Prix-klass, Reem Acra FEI World Cup™ Final Grand Prix, och en Grand Prix Kür, Reem Acra FEI World Cup™ Final Grand Prix Kür, det fria programmet till musik.

18 ryttare är startberättigade i den inledande obligatoriska Grand Prix-klassen. Definite entries är den 6 april. Världscupfinalen är öppen för nio ryttare från den västeuropeiska ligan, två ryttare från den centraleuropeiska ligan, två från den nordamerikanska ligan, en från Stilla havs-ligan, en öppen plats och två platser där FEI, det internationella ridsportförbundet, utser ryttarna.

Deltagarlista dressyr: http://www.worldcuplasvegas.com/home/dressage_contestants

Alla 18 går också vidare till küren och gör där upp om den totala världscupsegern, förutsatt att ekipaget når över 58 procent. I küren startar alla ryttare om på noll.

Prispengar
Ryttarna i dressyrens världscupfinal rider om totalt 250 000 euro, drygt 2,2 miljoner svenska kronor.
25 000 euro fördelas i Grand Prix-klassen och resterande 225 000 i küren. Segern är värd 56 000 euro, nästan en halv miljon svenska kronor.

Svensk ryttare;
Paulinda Friberg, Eslöv, med Di Lapponia T – första världscupfinalen
Malin Hamilton, Vallentuna, med Fleetwood - första världscupfinalen

Domare: Lilo Fore, USA, Francis Verbeek, Holland, Peter Holler, Tyskland, Isabelle Judet, Frankrike, Annette Fransen-Iacobaeus, Sverige, Stephen Clarke, Storbritannien, Maria Schwennesen, Australien
Supervisor: Mary Seefried, Australien, Uwe Mechlem, Tyskland, Henk Ven Bergen, Holland
Teknisk delegat: Freddy Leyman, Belgien

Kuriosa och kortfakta
Anky van Grunsven är hittills regerande världscupfinaldrottning med nio segrar under perioden 1995 - 2008 med Bonfire och Salinero.

Tinne Vilhelmson Silfvén innehar det svenska rekordet i både Grand Prix, 79,553%, och Grand Prix Kür, 84,70%.

Så gick det senast
Charlotte Dujardin, Storbritannien, med Valegro vann finalen i Lyon på 92,179 procent. Tinne Vilhelmson Silfvén med Don Auriello var fyra

Bästa svenska resultat
Louise Nathhorst med LRF Walk On Top står för Sveriges bästa resultat i en världscupfinal i dressyr hittills. 1998 vann de världscupfinalen i Scandinavium under Göteborg Horse Show. Det var Sveriges första och hittills enda seger i en världscupfinal i dressyr.