Cecilia Schelin Seidegård, landshövding i Gotlands län, Louise Etzner Jakobsson, Paralympicsmedaljör och Ulf Brömster, ordförande i Svenska Ridsportförbundet på Yttre borggården. Foto: Roland Thunholm

Louise Etzner Jakobsson hyllades vid slottet

Louise Etzner Jakobsson, dubbel bronsmedaljör vid Paralympics i Rio, hyllades vid vaktavlösningen på yttre borggården vid Stockholms slott på lördagen.
- Otroligt härligt, kommenterade hon den pampiga inramningen av Beridna Högvakten och Livgardets Dragonmusikkår.

Svenska Ridsportförbundets ordförande Ulf Brömster hyllningstalade på Yttre borggården.
- Jag tog emot olympierna när Peder Fredricson kom hem med en silvermedalj i hoppning. Då konstaterade jag att svensk ridsport är stark. Så en knapp månad senare kommer Louise Etzner hem med två medaljer från Paralympics. Det är fantastiskt!

Det har blivit en tradition att Försvarsmakten och Beridna Högvakten tar med sig medaljörer vid vaktavlösningen.
Sara Algotsson Ostholt var först ut efter sitt silver i fälttävlan vid OS i London 2012.
Peder Fredricson fick i september göra samma resa.
Nu var det Louise tur. I en av Hovstallets vackra vagnar åkte Louise genom ett försommarvackert Stockholm, från Kavallerikasern till Slottet.

Vid sin sida hade Louise landshövdingen i Gotlands län Cecilia Schelin Seidegård och Ulf Brömster, ordförande i Svenska Ridsportförbundet.
Louise kom in från inre borggården i vagn för att följa vaktavlösningen.
Alla stod i givakt för denna starka kvinna som mot alla odds klivit upp på hästryggen och nu tävlar så framgångsrikt i paradressyr.
Ulf Brömster överräckte Svenska Ridsportförbundets förtjänstplakett i guld till Louise.
Allt följdes av en mycket stor publik.
- Det är bara när kungen fyller år som det kan vara mer folk, menade en ur beridna högvakten.
Från Svenska Ridsportförbundet kom ett flertal styrelseledamöter och självklart Cecilia Stenström, ordförande i Gotlands Ridsportförbund och ledamot i förbundsstyrelsen, och omåttligt stolt över Louise´s insatser. Även förbundets tf generalsekreterare A-C Bengtsson fanns med i uppvaktningen.

Louise Etzner Jakobsson var Gotlands främsta idrottare under 2016. Nu laddar hon som bäst för EM i paradressyr i Göteborg 21-27 augusti. Då vill svensk ridsport ha en repris av sagan i Rio.
Louise Etzner Jakobsson och hennes lagkamrater i paradressyren red en uppvisningstävling under Strömsholmsdagarna. Då var Zernard, Louise fina paralympics-bronshäst i strålande form. Det bådar gott inför EM i Göteborg.