Foto: Mattias Burling/Svenska Ridsportförbundet

Louise Lundgren tilldelas Stora Ensos stipendium för kvinnligt ledarskap

Under Gothenburg Horse Shows tredje dag delades Stora Ensos stipendium för kvinnligt ledarskap i ridsporten ut för första gången. Av de över 100 sökande var det Louise Lundgren, 25 år från Karlskrona (Yxnarums Ryttarförening), som tilldelades stipendiet.

Louise Lundgren har ledarerfarenhet från både ridsporten som teori- och ridlärare, och från näringslivet. Hon arbetar idag som underhållschef på en kabelfabrik, en mansdominerad arbetsplats där Louise har en ledarposition.

– Jag är otroligt glad och tacksam, men också imponerad över den satsning som Svenska Ridsportförbundet och Stora Enso gör genom att uppmuntra ledarskapet. Nu ska jag fira med att titta på hoppningen här ikväll, säger Louise Lundgren.

Stora Enso är förbundssponsor till Svenska Ridsportförbundet och inrättade stipendiet för att stötta en framåtsträvande kvinna inom ridsporten i hennes fortsatta utveckling, ledarskap och nätverkande. Ridsporten har ett stort fokus på att främja ungas ledarskap genom bland annat ungdomssektioner och det tidiga ansvar man som ryttare får i samspelet med hästen. Det bidrar också till att många ledare i andra delar av samhället har påbörjat sin ledarskapsbana i ridsporten.

– Det här är verkligen en folkrörelse. Stipendiet är ett sätt för oss att lyfta ledarskapet, men också visa på hur viktig vi tycker den här plantskolan är för oss i näringslivet, säger Per Lyrvall, Sverigechef på Stora Enso.

Stipendiet omfattar 25 000 kronor som kan gå till valfria studier inom ramen för ledarskap och personlig utveckling. Det riktar sig till tjejer och kvinnor i alla åldrar vars ledarinsatser inom ridsporten aktivt bidragit till att stärka en förening, grupp eller liknande. De sökande kom från hela landet och från ett brett spann av åldrar – från 16 till 64 år.

– Det har varit ett fantastiskt engagemang för det här stipendiet i ridsporten. Både i Ridsportförbundet som varit viktiga i vårt arbete med det här och att vi fått så otroligt många ansökningar. Det finns många kompetenta ledare runt om i ridsportsverige, säger Per Lyrvall.

Juryns motivering:
        En trygg individ med inre självsäkerhet och stor ödmjukhet. En tjej som från tidig ålder fått forma sitt ledarskap genom sitt intresse för djur och ett aktivt engagemang inom ridsporten. Hon fortsätter att vara en förebild för de yngre ryttarna i stallet samtidigt som hon utvecklas i sitt yrkesliv och ledarroll. För henne handlar ledarskap om tålamod: ”på samma sätt som jag måste låta det ta tid med unghästen måste jag låta verksamheten få tid att utvecklas”.