Malin och Helena tävlar internationellt på hemmaplan

Pressinformation från Norrköping International Horse Show CSI** 28-31 maj

Topptjejerna Malin Baryard-Johnsson och Helena Lundbäck får tufft motstånd på hemmaplan. Till Norrköping International Horse Show kommer snabba holländare.
Yves Houtackers till exempel. Han har en gång i tiden varit elev hos Malin Baryard-Johnsson och har ett EM-brons från San Patrignano, 2005 på meritlistan. Houtackers har med sig en blivande stjärna i hästen Liza Minelli.
Svenska Johanna Bolander red Liza Minelli till seger i unghäst-VM när hästen var sex år.
Då sa Johanna:Det är den finaste häst jag ridit. Hon kan bara inte riva.
Nu är Liza Minelli framme vid Grand Prix-hoppningar internationellt. Hon har hunnit bli nio år.
Från Holland kommer också kusinerna Hendrix, Michel och Timothy. Michel är son till Paul Hendrix och Timothy har välkände toppryttaren Emilie till far. Michel har tränat för Ludger Beerbaum under en längre period. Tim har varit hos Ben Schröder för att utvecklas ytterligare.
En otroligt lovande ryttare från Egypten kommer också.
Abdel Said bor och tränar i Holland. Han öppnade världscupsäsongen strålande med hästen Team Harmonys Sky High och var högt placerad i världscuppremiär i Oslo.
Hästen, som ägs av prinsessan Haya, ordförande i internationella ridsportförbundet, FEI, skadade sig svårt på resan från Oslo till Helsingfors. Hon blev biten av en annan häst på lastbilen.
Om Abdel Said har experterna sagt:Han har ett enastående öga för avstånd och en otrolig rytm i sin ridning.
En färgstark ryttare kommer också från Estland. Gunnar Klettenberg gör då och då otroliga ritter i tidshoppningar. Så bland annat vid världscupfinalen i Leipzig, 2002.
Givetvis kommer starka ryttare från hela Norden. Ryttare från nio nationer är anmälda så här långt.
Redan under Kristi Himmelsfärdshelgen öppnar Norrköping och Åby med vad som kallas "lilla" Norrköping i folkmun. Då får elitponnyryttare och nationella ryttare testa den fina banan.
Banbyggaren Peter Lundström kan sträcka på sig. Han är numera internationell banbyggare och ryttarna kan få några kniviga uppgifter att lösa på banan.

21-24 maj Norrköping Horse&Pony Show
28-31 maj Norrköping International Horse Show
För mer information se www.norrkopinghorseshow.se
Pressansvarig: Lotta Eldh, lotta.eldh@norrkopinghorseshow.se, 0767-76 53 00