Munkontroller på tävling visar goda resultat

Munkontroller på tävling visar goda resultat

Över 100 000 mun- och nosgrimmekontroller genomfördes på svenska tävlingar under 2023. Det visar ny statistik som Svenska Ridsportförbundet tagit fram som en del i en mångårig satsning för utökad hästvälfärd och god munhälsa hos svenska tävlingshästar.

Enligt tävlingsreglerna ska kontroller göras på minst fem procent av alla deltagande hästar på tävling. Ny statistik visar att det gjordes betydligt fler kontroller än så både 2022 och 2023. Under 2023 skedde totalt 309 557 tävlingsstarter i Sverige. Samma år gjordes hela 100 683 kontroller, varav 56 016 var munkontroller och 44 667 nosgrimmekontroller.

– Våra överdomare och tävlingsveterinärer har verkligen jobbat målmedvetet med hästarnas bästa i fokus. Ingen häst ska komma till start om den inte är i tävlingsmässigt skick eller har utrustning som inte är anpassad efter hästen, säger Annika Skoglund, ordförande i Tävlingssektionen.

Skador i och runt munnen på en häst kan uppstå av olika anledningar. Det är viktigt att inte fortsätta rida vare sig på träning eller tävling om man ser eller misstänker en skada. Systemet med mun- och nosgrimmekontroller infördes under 2019 och tillämpas fullt ut sedan 2022. Kontrollerna utförs av överdomare och tävlingsveterinärer på svenska tävlingar i alla grenar och på alla nivåer (1*-5* tävling).

Skulle en häst ha ett sår i munnen vid kontroll, ska överdomaren utfärda ett startförbud för hästen som räcker i 21 dagar. Det kan antingen vara ett så kallat totalt startförbud eller startförbud för starter med bett. Av de hästar som kontrollerades i munnen fick 4 ‰ (promille) någon form av startförbud på grund av munrelaterade problem under 2023.

– Startförbudet är en djurskyddsåtgärd som ska ge hästen tid att läka. Jag är stolt över det fina jobb som görs på våra tävlingar och är även glad över resultatet som visar att våra kontroller fungerar, säger Annika Skoglund.

Viktigt att arbeta förebyggande
Även om siffrorna visar på en låg andel hästar med munproblem är det förebyggande arbetet fortsatt oerhört viktigt. År 2020 lanserade Svenska Ridsportförbundet ”Munpaketet”, ett kunskapspaket om hästars munhälsa som sedan dess använts flitigt av såväl ryttare och hästägare som av veterinärer och överdomare, för att säkra hästarnas välfärd.

Under en internationell workshop i samband med Gothenburg Horse Show kommer nya informationsfilmer i Munpaketet lanseras, som riktar sig till ryttare, respektive överdomare och veterinärer.

– Det är glädjande när vi får höra att ryttare och hästägare har blivit så mycket bättre på att själva kolla hästens mun och att även veterinärer ute på fältet använder sig av Munstegens bedömningar i sitt arbete. Det innebär att vi gjort en positiv förflyttning för hästarnas bästa. Men vi kan inte stanna upp och säga att nu är vi klara. Det här arbetet måste fortgå och utvecklas, säger förbundsveterinär Peter Kallings.

Munpaketet är framtaget av förbundsveterinär Peter Kallings i samarbete med hästodontolog Ylva Rubin och förbundets veterinära referensgrupp. Det innehåller allt från den förebyggande Munkollen som visar hur man själv kan kolla hästens mun dagligen och Muntrappan som visar vad man bör göra om en skada inträffat, till Munstegen som går igenom hur skador ska bedömas av veterinärer och överdomare.

Ta del av de nya informationsfilmerna här:
Munkollen: https://youtu.be/nDX5tOreEjA
Munstegen: https://youtu.be/Mp9THJH-GGE