Musik till arbetet på Globen - sångerskor i maskeradjuryn

Rednex tar ton på söndagskvällen i samband med Stockholm International Horse Show på Globen. När banan byggs för den populära och spektakulära maskeradhoppningen står Rednex på scen för att både underhålla och försätta publiken i rätt stämning inför tokerierna i arenan. Samtidigt får den flitiga banpersonalen lite musik till arbetet. Globenpubliken har hört Rednex många gånger förr, deras hitsingel Cotton Eye Joe, spelas när fyrspannen gör sina sandsprutande rundor. Nu får de se det sprudlande bandet också! När banan är klar och musiken tystnar har bandets sångerska ytterligare ett uppdrag - Annika Ljungberg ska sitta med i den jury som bedömer ryttarnas fantasi och uppfinningsrikedom i maskeradhoppningen. Det är ett ansvarsfullt uppdrag och en stor ära för den ryttarduo som tar hem priset. Uppdraget i juryn delar hon med sångerskan September. Rednex bildades 1994 av det dåvarande producentteamet och sångerskan Annika Ljungberg som idag är bandets frontfigur, exekutiv producent och koordinator. Namnet Rednex kommer från det amerikanska uttrycket "redneck" som betyder ungefär "lantis (från Södern)". Gruppen fick sitt stora internationella genombrott med "Cotton Eye Joe". Rednex har sålt mer än 10 miljoner skivor och fått ta emot dryga fyrtiotalet guldskivor. Gruppen har haft listettor i tolv länder och sålt trippelplatina i Tyskland, där man också är den grupp som legat längst som nummer ett på topplistorna, 25 veckor Rednex fick också ta emot RSH Award för mest spelade låt under 90-talet i Tyskland. I augusti 2005 representerade Rednex Sverige under invigningsceremonin till Friidrotts-VM i Finland och uppträdde live inför 4 miljarder tittare Rednex tävlade i den svenska Melodifestivalen i år som en av jokrarna och via andra chansen tog de sig till final och slutade som sexa med låten "Mama Take Me Home". Läs mer om Stockholm International Horse Show på www.stockholmhorseshow.com Läs mer om Rednex på http://www.rednex.se/